Translate

Sunday, February 18, 2024

JBPM Terengganu dilengkapi jentera baharu atasi kes lemas

KUALA TERENGGANU – Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Terengganu dilengkapi aset baharu berupa dua motosikal jenis Modenas Pulsar NS200 bagi melakukan tugas pemantauan dan operasi penyelamatan di lokasi berisiko lemas di negeri ini. 

 Pengarah Bomba Terengganu, Hassan ‘As’ari Omar berkata, dua jentera baharu tersebut bakal digunakan bagi meningkatkan kecekapan dan mengurangkan tempoh respon setiap operasi melibatkan kes lemas di negeri ini. 

 Beliau berkata, motosikal Modenas Pulsar NS200 akan digunakan dalam operasi melibatkan lokasi nahas yang sukar diakses oleh jentera berat JPBM lain. 

 “Terengganu mempunyai kes lemas antara tertinggi di negara ini malah kematian akibat lemas di negeri ini jauh lebih tinggi daripada kehilangan nyawa disebabkan kebakaran. 

 “Sepanjang tahun lalu, seramai 29 nyawa telah terkorban akibat 23 kes lemas yang telah direkodkan di seluruh negeri ini,” katanya pada Perhimpunan Tahunan JBPM Terengganu di sini semalam. 

Hassan ‘As’ari berkata, 29 kematian akibat lemas pada tahun lalu merupakan peningkatan berbanding 22 nyawa yang terkorban akibat musibah sama pada tahun 2022.

Sehubungan itu, beliau berkata, pemantauan berkala di lokasi berisiko berlakunya kes lemas akan dipertingkatkan tahun ini dengan penggunaan motosikal Modenas Pulsar NS200. 

 “Tumpuan penggunaan jentera motosikal itu akan diberikan terhadap pesisir pantai Kuala Nerus dan Dungun yang kerap berlaku kes lemas sebelum ini. 

 “Rondaan di lokasi berisiko tersebut akan terus dilakukan selepas ini memandangkan cuti persekolahan dan sambutan Tahun Baharu Cina berlangsung serentak hujung minggu ini," katanya.

No comments:

Post a Comment