Translate

Tuesday, February 27, 2024

Kos naik, Kuskop terus bantu usahawan mikro

KUALA TERENGGANU – Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (Kuskop) komited untuk terus membantu usahawan mikro tempatan dalam mendepani peningkatan kos ekoran kenaikan harga barang mentah pada masa ini. 

 Menterinya, Datuk Ewon Benedick berkata, beliau telah mengarahkan semua agensi di bawah kementeriannya untuk memudah cara urusan pembiayaan kepada usahawan mikro yang terkesan. 

 “Saya sudah meminta semua agensi Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), Tekun Nasional dan SME Corporation Malaysia untuk memudah cara urusan pinjaman usahawan. 

 “Inilah peranan kami untuk membantu perusahaan kecil memulakan atau mengembangkan perniagaan,” katanya ketika ditemui di sini semalam. 

 Terdahulu, beliau melancarkan produk Sambal Mek Ngoh keluaran seorang usahawan Sahabat AIM Terengganu. 

 Ewon berkata, pembiayaan yang akan diluluskan agensi terlibat bergantung kepada keperluan skala operasi usahawan mikro terlibat. 

 Beliau mengakui landskap perusahaaan mikro pasca pandemik Covid-19 sudah berubah dan semakin mencabar. 

 “Ramai usahawan mikro tidak mampu bertahan ekoran impak Covid-19 seperti Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) yang kini hanya mempunyai 23,000 keahlian berbanding lebih 30,000 sebelum penularan pandemik tersebut.

 “Begitupun pada masa sama, ramai juga golongan profesional yang kehilangan kerja sewaktu pandemik menyertai perniagaan demi kelangsungan hidup,” katanya. 

 Sehubungan itu, Ewon berkata, Kuskop akan memberi fokus membantu setiap segmen usahawan mikro berkenaan untuk kembali bangkit dan mengukuhkan perniagaan mereka

No comments:

Post a Comment