Translate

Sunday, February 25, 2024

Tiga daerah di Terengganu masih dilanda bah

KUALA TERENGGANU - Tiga daerah iaitu Dungun, Kemaman dan Setiu masih terjejas akibat banjir gelombang keempat melanda Terengganu sejak kelmarin. 

Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Terengganu berkata, setakat ini, ia melibatkan 95 mangsa daripada 30 keluarga yang berada di lapan pusat pemindahan sementara (PPS). 

Menurut beliau, Marang pula yang terjejas kelmarin telah pulih sepenuhnya dengan 24 mangsa yang ditempatkan di tiga PPS sebelum ini telah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing semalam. 

"Seramai 53 mangsa daripada 13 keluarga berada di empat PPS di Dungun. 

"Dua PPS pula dibuka di Setiu yang menempatkan 35 mangsa daripada 15 keluarga," katanya di sini semalam. 

Di Kemaman pula membuka dua PPS iaitu Balai Raya Kampung Batu 9, Ibok dan Surau Kampung Ban Ho. Seramai tujuh mangsa daripada dua keluarga ditempatkan di kedua-dua PPS tersebut. 

Di Petaling Jaya, Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengeluarkan amaran hujan berterusan tahap buruk di beberapa kawasan  di Terengganu, Kelantan dan Pahang sehingga hari ini.

MetMalaysia dalam satu kenyataan berkata, di Kelantan kawasan terlibat adalah Tumpat, Pasir Mas, Kota Bharu, Jeli, Tanah Merah, Bachok, Machang, Pasir Puteh dan Kuala Krai.

Jabatan itu turut mengeluarkan amaran hujan berterusan tahap waspada di beberapa kawasan di Terengganu dan Pahang.

Orang ramai boleh mendapatkan maklumat mengenai cuaca terkini melalui laman web rasmi, aplikasi MyCuaca dan media sosial rasmi jabatan berkenaan.

Selain itu, maklumat juga boleh diperoleh dengan menghubungi talian hotline MetMalaysia 1-300-23-1638 untuk sebarang pertanyaan lanjut.


No comments:

Post a Comment