Translate

Friday, February 23, 2024

Jumlah mangsa banjir tiga negeri semakin meningkat

PETALING JAYA – Mangsa banjir di tiga negeri iaitu Terengganu, Kelantan dan Johor mencecah 3,301 orang setakat pukul 5 petang semalam. 

Di Terengganu, jumlah mangsa banjir melonjak kepada 2,166 orang daripada 589 keluarga melibatkan empat daerah di negeri itu. 

Sebanyak 33 pusat pemindahan sementara (PPS) dibuka di Dungun, Besut, Hulu Terengganu dan Setiu.

 Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Terengganu berkata, Dungun merupakan daerah paling terjejas dengan 952 mangsa daripada 267 keluarga berada di enam PPS. 

 “Seramai 732 mangsa daripada 177 keluarga pula berada di 16 PPS di Besut. 

 “Sebanyak lima PPS yang menempatkan 346 mangsa daripada 115 keluarga pula berada di Hulu Terengganu,” katanya di sini semalam. 

 Dalam pada itu, di Kelantan, jumlah mangsa banjir meningkat kepada 884 orang daripada 840 orang sebelum ini meskipun cuaca panas dan cerah di kebanyakan daerah semalam.

Sekretariat Pengurusan Bencana Kelantan dalam satu kenyataan berkata, jumlah itu melibatkan 271 keluarga yang berlindung di 16 PPS. 

Menurutnya, setakat ini, empat buah daerah yang terjejas banjir Tanah Merah, Kuala Krai, Pasir Puteh dan Machang. 

“Pasir Puteh mencatatkan jumlah mangsa banjir paling ramai dengan 350 orang, Kuala Krai (270), Tanah Merah (246), dan Machang (18), “katanya. 

Di Kota Tinggi, Johor pula menyaksikan seramai 251 orang daripada 60 keluarga berlindung di tiga PPS yang dibuka kelmarin berikutan hujan lebat berterusan lebih lima jam menyebabkan empat buah kampung di daerah tersebut dilanda banjir. 

Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah Kota Tinggu berkata, Felda Air Tawar 1, merekodkan 162 orang yang ditempatkan di PPS Sekolah Kebangsaan Felda Air Tawar 1. 

56 penduduk terjejas dari Kampung Sepak Hulu dan Kampung Sepak Hilir berlindung di PPS SK Bukit Lintang, manakala 33 orang berada di PPS Dewan Kampung Baru Sungai Mas.

No comments:

Post a Comment