Translate

Monday, February 26, 2024

Baiki alatan elektrik kena banjir percuma

DUNGUN – Institut Latihan Perindustrian (ILP) Kuala Terengganu semalam mengambil inisiatif membaiki peralatan elektrik penduduk Kampung Pasir Raja dan Kampung Shukor, Hulu Dungun yang terjejas banjir pada hujung bulan lalu secara percuma. 

Pengarah ILP Kuala Terengganu, Kamaludin Tomiran berkata, peralatan elektrik itu dibaiki 60 sukalewan terdiri daripada pelajar dan pengajar. 

 “Kami terpanggil untuk menawarkan kepakaran membaiki peralatan elektrik penduduk kampung yang rata-rata terendam dalam banjir lumpur. 

 “Ia juga pendedahan untuk pelajar kami sebagai persediaan menghadapi alam kerjaya sebelum menamatkan pengajian kelak,” katanya ketika ditemui di sini semalam. 

Ujarnya, setakat ini, skuad sukarelawan menerima lebih 250 peralatan elektrik milik penduduk untuk dibaiki. 

Beliau berkata, antara peralatan elektrik diterima ialah mesin basuh, peti sejuk, mesin pengisar, periuk nasi, mesin jahit, kipas angin, mesin rumput dan televisyen.

 “Alhamdulillah lebih 90 peratus daripada peralatan elektrik itu boleh dibaiki dan digunakan semula walaupun rata-ratanya disaluti selut. 

 “Bakinya pula memerlukan penggantian komponen utama peralatan elektrik tersebut yang kami cadangkan untuk dibeli penduduk terlibat,” katanya. 

Sementara itu, menurut seorang penduduk, Mohd. Dollah, 68, dia menghantar lapan peralatan elektriknya untuk dibaiki sukarelawan ILP Kuala Terengganu berkenaan. 

 “Rata-rata peralatan elektrik rumah saya rosak setelah rumah ditenggelami banjir lumpur hampir lima meter pada 25 Januari lalu. 

 “Syukur skuad ini sudi membaikinya secara percuma. Tidak mampu saya ganti peralatan elektrik rosak itu yang mencecah ribuan ringgit,” katanya. 

Menurut Tengku Noor Suriati T. A. Rahman, 40, pula, dia berterima kasih kepada pihak ILP Kuala Terengganu kerana membantu meringankan beban mereka yang terjejas teruk akibat banjir lumpur.

No comments:

Post a Comment