Translate

Saturday, February 24, 2024

Enam sekolah Terengganu ditutup

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan KAMALIZA KAMARUDDIN 

KUALA TERENGGANU – Banjir gelombang keempat yang melanda Terengganu sejak Selasa lalu masih menjejaskan 1,145 mangsa daripada 350 keluarga selain memaksa enam buah sekolah ditutup.

 Setakat pukul 5 petang semalam, sebanyak 16 pusat pemindahan sementara (PPS) telah dibuka di empat daerah iaitu Setiu, Besut, Dungun dan Hulu Terengganu. 

Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Terengganu berkata, Setiu menjadi daerah paling terjejas dengan 693 mangsa berada di tujuh PPS. 

“Seramai 13 mangsa pula berada di PPS di Besut dan 256 mangsa di Dungun,” katanya di sini semalam. 

Menurut JPBN, seramai 183 mangsa berada di PPS Hulu Terengganu. 

Beliau berkata, Kemaman dan Marang yang sebelum ini dilanda banjir telah pulih sepenuhnya dengan empat PPS dibuka sebelum ini ditutup sepenuhnya secara berperingkat pada kelmarin dan semalam.

Dalam pada itu, Pengarah Pendidikan Terengganu, Jelani Sulong berkata, sebanyak enam sekolah di seluruh Terengganu terpaksa ditutup akibat dinaiki air dan jalan masuk terhalang. 

Katanya, tiga sekolah yang ditenggelami banjir di Dungun ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Pasir Raja, SK Kuala Jengal dan SK Kampung Shukor. 

“Selain itu, SK Bukit Tadok dan SK Kua, Hulu Terengganu serta SK Kampung Buloh, Setiu juga terjejas banjir,” katanya ketika dihubungi. 

Dalam perkembangan sama, Jelani memberitahu, tiga lagi sekolah di Setiu pula sedang dijadikan PPS.

 Jelas beliau, tiga sekolah terbabit adalah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Langkap, SK Seri Kasar dan SK Kampung Bukit. 

“Ketiga-tiga sekolah itu masih meneruskan sesi pembelajaran hari ini (semalam) kerana mangsa banjir di tempatkan di bangunan berasingan.

 “Dua PPS yang dibuka di SK Kuala Abang, Dungun dan SK Padang Mengkuang, Marang sebelum ini pula telah ditutup sepenuhnya semalam (kelmarin),” katanya.

No comments:

Post a Comment