Translate

Wednesday, February 28, 2024

Selesaikan segera isu kekurangan bekalan beras tempatan

HULU TERENGGANU – Pengguna di daerah ini berharap agar kerajaan segera memuktamadkan solusi bagi mengatasi kesukaran mendapatkan bekalan beras tempatan pada masa ini. 

Seorang pengguna, Zainab Abdullah, 54, berkata, beras tempatan pada harga mampu milik begitu sukar didapati di pasaran sejak lebih lima bulan lalu.

 Suri rumah yang berasal dari Kampung Teris itu berkata, mahu tidak mahu dia sekeluarga terpaksa membeli beras import yang harganya melonjak antara RM40 hingga RM60 bagi sekampit seberat 10 kilogram.

 “Kalau ikutkan memang membebankan apatah lagi musim cuti sekolah ini, sekampit beras 10 kilogram tahan dua minggu sahaja buat kami sekeluarga. 

“Saya harap bekalan dan harga beras akan kembali stabil sebelum menjelangnya bulan Ramadan pada bulan depan,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sebuah pasar raya di Kuala Berang di sini semalam.

Zainab berkata, cadangan harga beras diselaraskan kepada RM30 bagi 10kg yang diutarakan Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal baru-baru ini mungkin boleh menjadi penyelesaian baik. 

“Walaupun harga cadangannya itu sedikit mahal berbanding purata RM26 bagi 10kg untuk beras tempatan sebelum ini, ia jauh lebih rendah berbanding harga beras import sekarang. 

“Cepat-cepatlah kerajaan muktamadkan. Utamakan kepentingan rakyat biasa yang merupakan kelompok pengguna terbesar,” katanya. 

Sementara itu, seorang lagi pengguna, Siti Hajar Muhammad, 56, juga mengakui beras tempatan sangat sukar ditemui di pasaran pada masa ini. 

Dia mendakwa terpaksa mengunjungi tapak program Jualan Rahmah di sekitar daerah ini setiap hujung minggu semata-mata untuk mendapatkan beras tempatan. 

“Pada masa ini, beras tempatan hanya boleh didapati program Jualan Rahmah, itupun kena berebut.

 “Sehubungan itu, saya harap penyelesaian yang bakal diambil kerajaan nanti dapat mengembalikan beras tempatan dengan lebih mudah di pasaran,” katanya.

No comments:

Post a Comment