Translate

Monday, February 26, 2024

Bos resort Pulau Perhentian runtuh didenda RM150,000

BESUT – Pengarah kepada sebuah resort yang runtuh sehingga meragut dua nyawa dalam kejadian di Pulau Perhentian dekat sini dua bulan lalu didenda RM150,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam.

 Hakim Ahmad Fadhli Mahmud memerintahkan demikian setelah Orang Kena Saman (OKS), Lee Boon Han, 55, membuat pengakuan bersalah selepas pertuduhan dibacakan. 

 Berdasarkan pertuduhan, Boon Han didakwa melanggar kewajiban memastikan keselamatan projek dengan membina premis Malee Beach Resort itu menggunakan lukisan konsep disediakan pelukis bebas yang tidak mempunyai perakuan daripada perunding bertauliah. 

 Dia juga didakwa membina bangunan dewan makan resort berkenaan tanpa kelulusan dan kebenaran merancang daripada Majlis Daerah Besut (MDB). 

 OKS didakwa tidak melaksanakan siasatan tanah di tapak binaan dan tidak menyediakan laporan kesan alam sekitar (EIA). Boon Han turut didakwa menggaji penyelia tapak dan pekerja yang tidak mahir dan tidak memiliki perakuan kemahiran dan akreditasi daripada Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB). 

 Pendakwaan dikendalikan Ketua Pendakwa CIDB, Abdul Razak Husin manakala OKS pula diwakili peguam, Hayder Yazid.

No comments:

Post a Comment