Translate

Sunday, December 10, 2023

Bah gelombang pertama pulih, mangsa terakhir dibenar pulang

KEMAMAN – Banjir gelombang pertama Monsun Timur Laut (MTL) yang melanda Terengganu sejak 13 hari lalu telah berakhir kelmarin. 

 Jurucakap Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Terengganu berkata, tiga sekeluarga yang menjadi mangsa terakhir berada di pusat pemindahan sementara (PPS) telah dibenarkan pulang ke rumah. 

 “Mereka yang sebelum ini ditempatkan di PPS Sekolah Kebangsaan (SK) Atas Tol, Kuala Terengganu telah dibenarkan pulang ke rumah pada pukul 8 malam tadi (kelmarin).

 “Ia menjadikan semua PPS yang beroperasi di Terengganu sebelum ini sejak 20 November lalu telah ditutup sepenuhnya,” katanya dalam kenyataan semalam. 

Bagaimanapun, katanya, langkah berjaga-jaga masih perlu diambil memandangkan cuaca masih mendung serta hujan berterusan di beberapa kawasan di negeri ini.

 Banjir gelombang pertama MTL yang melanda Terengganu sejak 20 November lalu telah menjejaskan lebih 4,700 mangsa daripada lebih 1,200 keluarga. Ia melibatkan tujuh daerah di negeri ini secara berperingkat kecuali Hulu Terengganu.

No comments:

Post a Comment