Translate

Friday, August 18, 2017

UMT anjur pameran ikan lut sinar

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS - Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di sini dengan kerjasama Muzium Biologi Laut dan Akuarium Nasional (NMMBA) Taiwan menganjurkan Pameran Ikan Lut Sinar yang julung kali diadakan di negara ini.
Naib Canselor UMT, Prof. Datuk Dr. Nor Aieni Mokthar berkata, pameran hampir 1,000 ikan lut sinar yang dibawa khas dari Taiwan tersebut terbuka kepada umum selama empat bulan mulai esok sehingga November depan dari pukul 9 pagi hingga 4.30 petang setiap hari kecuali cuti umum.
Beliau berkata, pengunjung akan menerima kad lut sinar bersaiz 8.5 sentimeter untuk kenangan.
"Pameran ikan lut sinar ini bertujuan untuk lebih mendekatkan masyarakat dengan bidang biologi menerusi pendekatan pendidikan dan penghayatan seni memandangkan cirinya yang menarik dan cantik.
"Penghasilan ikan lut sinar menerusi proses pengawetan penting untuk pengecaman spesies dan taksonomi ikan, mengenali sejarah evolusi kumpulan ikan dan mengkaji hubungan di antara setiap pengkelasan jenis ikan," katanya kepada pemberita di INOS, UMT di sini hari ini.
Majlis perasmian pameran yang disempurnakan Penasihat Sains Perdana Menteri, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Zakri Abdul Hamid berkenaan turut dihadiri Timbalan Menteri Pendidikan Taiwan, Dr. Tsai Ching-Hwa dan Pengurus Besar NMMBA, Dr. Chen Chii-Shiarng. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment