Translate

Monday, August 7, 2017

PDRM pastikan KL2017 selamat

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

POLIS Diraja Malaysia (PDRM) telah bersiap sedia dalam memastikan kelancaran dan keselamatan pada penganjuran Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017) yang bakal bermula 19 Ogos depan.

Timbalan Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman, Datuk Azizan Abd. Aziz (gambar kecil) berkata, seramai 14,000 anggota polis akan dikerahkan untuk mengawal gelanggang sukan dan lokasi strategik sepanjang penganjuran temasya sukan terbesar Asia Tenggara berkenaan.

“Sebagai persediaan untuk menghadapi sebarang kemungkinan ancaman ke­selamatan dan bencana termasuk serangan pengganas sepanjang KL2017, PDRM telah mengadakan latihan Ex-Rimau.

“Sebanyak lima lokasi telah terpilih untuk latihan berkenaan iaitu Stadium Nasional Bukit Jalil, Pusat Pelayaran Nasional (NSC) Langkawi, Taman Kuda Lasak Antarabangsa Terengganu (TIEP), Menara Berkembar Kuala Lumpur (KLCC) dan KL Sentral,” katanya selepas menyaksikan Latihan Amal Ex-Rimau di TIEP, Lembah Bidong, Setiu, Terengganu semalam.

Turut hadir menyaksikan latihan yang melibatkan 371 anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu (IPK) ialah Timbalan Ketua Polis Terengganu, Datuk Idris Abdullah.

Azizan berkata, setakat ini, latihan Ex-Rimau berkenaan telah dilakukan di Stadium Nasional Bukit Jalil, NSC dan TIEP sejak akhir Mei lalu dan lokasi selebihnya akan menyusul pada masa terdekat.

Menurut beliau, latihan Ex-Rimau terbabit melibatkan keanggotaan sebahagian besar sumber manusia dan aset PDRM seperti Unit Pemusnah Bom, Unit Tindakan Khas, Pasukan Gerakan Udara, Pasukan Gerakan Am, Unit Anjing Pengesan, Jabatan Siasatan Jenayah dan anggota tugas am.

“Penekanan diberikan kepada tiga senario utama iaitu rempuhan terhadap penonton, serangan gas beracun dan penculikan atlet dan petugas KL2017.

“Selain Kuala Lumpur, empat lokasi pertandingan KL2017 ialah TIEP bagi sukan kuda lasak, NSC (pelayaran), Sunway Pyramid (boling) dan Velodrom Nasional Nilai (berbasikal),” katanya.

Sementara itu, Idris memberitahu, enam negara dijangka menyertai acara kuda lasak yang bakal diadakan di TIEP dan Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan menyertai kontinjen negara bagi sukan berkenaan.

No comments:

Post a Comment