Translate

Tuesday, August 29, 2017

KDN rampas 67 bingkai hiasan ayat al-Quran mengandungi kesalahan dan langgar garis panduan

KUALA TERENGGANU - Kementerian Dalam Negeri (KDN) merampas 67 keping bingkai hiasan ayat-ayat al-Quran yang mengandungi pelbagai kesalahan bernilai kira-kira RM20,000 dalam operasi di sekitar bandar raya ini hari ini.
Pemeriksaan yang diadakan selama empat jam bermula pukul 9 pagi itu disertai 24 pegawai dan anggota penguatkuasa dari Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks al-Quran KDN, polis dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu (JHEAT).
Ketua Penolong Setiausaha Unit Operasi dan Kawalan Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks al-Quran Putrajaya, Shamsinar Mohd. Jaafar berkata, pemeriksaan di 11 premis jualan di sekitar bandar raya ini bertujuan untuk mengesan bingkai hiasan terbabit yang mengandungi kesalahan ayat al-Quran dan melanggar garis panduan ditetapkan.
"Antara kesalahan yang dikenalpasti ialah ayat al-Quran bercampur dengan ayat lain selain kesilapan pada penandaan termasuk baris ayat-ayat suci terbabit.
"Pemerhatian di sebahagian premis kedai yang dikunjungi terbabit juga mendapati bingkai hiasan ayat al-Quran berkenaan diletakkan di atas lantai dan ia menyalahi garis panduan ditetapkan KDN," katanya kepada pemberita di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment