Translate

Thursday, August 10, 2017

Warga asing guna E-Kad palsu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Terengganu mengesan penggunaan dua keping Enforcement Card (E-Kad) disyaki palsu sewaktu melakukan pemeriksaan terhadap 28 warga asing di tapak pembinaan di sekitar bandar raya ini kelmarin.

E-Kad yang dikemukakan dua buruh binaan warga Indonesia terbabit disyaki palsu selepas pemeriksaan mendapati maklumat tentang dua lelaki tersebut tidak terdapat dalam pangkalan data JIM.

Pengarah Imigresen negeri, Wan Suhaini Wan Mohamad berkata, selain itu, E-Kad milik dua lelaki terbabit juga berkualiti rendah dengan imej dan tulisannya agak kabur.

“JIM Terengganu mengesyaki E-Kad milik dua warga asing adalah palsu. Ini merupakan kes pertama direkodkan di Terengganu berhubung pemalsuan kad berkenaan yang mula dikuatkuasakan pada 1 Julai lalu.

“Siasatan lanjut berhubung penemuan E-Kad ini sedang dijalankan mengikut Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini semalam.

Dalam perkembangan sama, Wan Suhaini memberitahu, Operasi Mega yang dijalankan di empat tapak pembinaan di sekitar bandar raya ini dari pukul 9 pagi hingga 3 petang kelmarin telah memeriksa 28 buruh binaan warga Indonesia yang berusia dalam lingkungan 20-an hingga 40-an.

Menurutnya, lapan lelaki daripada kumpulan warga asing yang diperiksa itu telah ditahan atas pelbagai kesalahan imigresen.

“Seramai empat suspek ditahan kerana menetap di negara ini melebih tempoh masa ditetapkan manakala tiga orang termasuk dua yang mengemukakan E-Kad disyaki palsu turut diberkas.

“Seorang lagi ditahan kerana disyaki menyalahgunakan dokumen perjalanan. Kesemua suspek tersebut kini ditahan di Depot Tahanan Imigresen Ajil, Hulu Terengganu,” ujarnya.

Sementara itu, Wan Suhaini berkata, sejak penguatkuasaan E-Kad pada 1 Julai lalu, JIM Terengganu telah melakukan sebanyak 28 operasi secara berkala di seluruh negeri ini dan berjaya menahan 123 individu yang disyaki pendatang asing tanpa izin.

No comments:

Post a Comment