Translate

Tuesday, August 8, 2017

Seorang pelajar universiti maut, lima cedera selepas bot terbalik sewaktu pulang dari Pulau Perhentian

BESUT - Seorang pelajar perempuan Universiti Malaysia Sabah (UMS) yang menyertai program perhimpunan pelajar maut akibat lemas selepas bot yang dinaikinya terbalik di perairan Besut berhampiran Pulau Rhu kira-kira lima kilometer dari Jeti Kuala Besut dekat sini hari ini.
Dalam kejadian pada pukul 12.20 tengah hari itu, Nurnasibah Husna Ibrahim, 21, gagal menyelamatkan diri selepas terperangkap di bawah bot laju yang terbalik berkenaan.
Sewaktu kejadian, Nurnasibah Husna yang berasal dari Kampung Alor Pasir, Pasir Puteh, Kelantan bersama 14 pelajar lain di dalam bot berkenaan dalam perjalanan pulang dari Pulau Perhentian dekat sini setelah berada di pulau peranginan tersebut sejak semalam.
Difahamkan mereka merupakan sebahagian daripada 60 pelajar kelahiran Kelantan dari beberapa universiti seluruh negara yang mengikuti kursus Kepimpinan Pemimpin Muda Mahasiswa Kelantan (HIMSAK) di Universiti Malaysia Kelantan, Pengkalan Chepa, Kota Bahru sejak Jumaat lalu.
Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Mohd. Zamri Mohd. Rowi berkata, sewaktu kejadian bot laju yang membawa Nurnasibah Husna dan 14 pelajar lain dalam perjalanan pulang ke Jeti Kuala Besut dari Pulau Perhentian.
"Sewaktu menghampiri Pulau Rhu kira-kira lima kilometer dari Jeti Kuala Besut, bot yang mereka naiki tiba-tiba mengalami masalah enjin yang menyebabkannya berputar lalu terbalik. Insiden itu kemudiannya menyebabkan kesemua penumpang termasuk mangsa terjatuh ke dalam laut.
"Mangsa meninggal dunia akibat lemas selepas terperangkap di dalam bot yang terbalik. Ia juga menyebabkan lima pelajar lain mengalami kecederaan manakala selebihnya terselamat tanpa sebarang kecederaan," katanya kepada Kosmo! di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment