Translate

Thursday, August 3, 2017

Pengasuh ada HIV dijel 5 tahun

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KEMAMAN – Perbuatan zalim seorang pengasuh mendera bayi perempuan jagaannya hingga mengalami kecederaan serius pada mata kiri dan kepala berbalas apabila dia dijatuhi hukuman penjara lima tahun oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.

Hakim Badrul Munir Mohd. Hamdi memerintahkan demikian selepas Asmayuzi Ismail @Abdul Wahab, 33, mengekalkan pengakuan bersalah selepas pertuduhan dibacakan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Syazwani Zawawi manakala tertuduh yang disahkan menghidap penyakit HIV pula tidak diwakili peguam bela.

Asmayuzi didakwa menganiayai Wan Shifa Amani Wan Mohd. Farid sehingga menyebabkan kecederaan fizikal kepada bayi tersebut yang ketika itu berusia tujuh bulan di rumahnya di Taman Wan Adnan Kerteh di sini antara pukul 7.30 pagi dan 10.12 pagi, 27 April 2016.

Mengikut fakta kes, Asmayuzi didakwa telah memukul kepala kiri Wan Shifa Amani selepas bayi perempuan itu menangis dan enggan meminum susu botol yang diberikan.

Pukulan tersebut menyebabkan mangsa pengsan dan mengalami kecederaan dalaman pada sebelah kanan kepalanya.

Tertuduh kemudian menggoncang kepala dan badan Wan Shifa Amani berulang kali akibat panik sebelum menghubungi ibu bapa bayi berkenaan dan menghantarnya ke Hospital Kemaman di sini.

Wan Shifa Amani yang mengalami kecederaan serius kemudian dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan, Pahang sebelum pegawai perubatan membuat laporan polis yang membawa kepada penahanan Asmayuzi pada 10 Mei 2016.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM20,000 dan penjara sehingga 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Asmayuzi dalam rayuannya mendakwa dia melakukan perbuatan tersebut kerana terlalu tertekan selepas disahkan menghidap HIV yang berpunca daripada suaminya seorang penagih dadah.

Begitupun, Syazwani dalam hujah balasnya berkata, tertuduh tidak sepatutnya melepaskan tekanan perasaan terhadap mangsa yang bukan sahaja tidak berdaya malah tidak ada kena-mengena dengan masalah dihadapinya.

Beliau juga memberitahu, Wan Shifa Amani juga telah mengalami masalah penglihatan pada bahagian mata kiri selain deria motornya disahkan perlahan berbanding bayi normal akibat penderaan berkenaan.

“Ibu mangsa yang merupakan seorang guru memberitahu dia mengalami tekanan perasaan kerana terlalu memikirkan nasib anak perempuannya akibat perbuatan zalim tertuduh,” katanya.

No comments:

Post a Comment