Translate

Saturday, August 5, 2017

Jadual Liga M musim depan lebih fleksibel

PERSATUAN BOLA SEPAK MALAYSIA (FAM) meminta Football Malaysia Limited Liability Partnership (FMLLP) agar menyusun jadual Liga Malaysia musim depan yang lebih fleksibel dan memberi keutamaan kepada pasukan kebangsaan.

Presiden FAM, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim bertitah, badan induk bola sepak kebangsaan tersebut mahu memastikan masalah yang dihadapi pada musim ini seperti keengganan beberapa kelab untuk melepaskan pemain masing-masing menyertai pasukan kebangsaan ekoran kepadatan jadual pertandingan tidak berulang.

"Jadual (Liga Malaysia) padat menjadi punca sesetengah pasukan tidak melepaskan pemain. Jadi, saya telah berbincang dengan FMLLP agar mengkaji semula jadual pertandingan liga tempatan yang boleh memberi lebih ruang kepada pasukan kebangsaan.

"Saya juga akan berbincang dengan AFC (Konfederasi Bola Sepak Asia), AFF (Federasi Sepak Bola ASEAN) agar FMLLP dapat menyusun jadual pertandingan yang paling sesuai," titah baginda kepada pemberita di Kuala Terengganu semalam.

Terdahulu, Tunku Ismail mempengerusikan Mesyuarat Kedua Jawatankuasa FAM Sesi 2017-2021 bersama barisan kepimpinan badan induk bola sepak negara itu termasuk Timbalan Presiden, Datuk Seri Subahan Kamal dan Setiausaha Agung, Datuk Hamidin Mohd. Amin.

Tunku Ismail bertitah, jadual Liga Malaysia yang lebih fleksibel tersebut diharap dapat memberi ruang dan masa kepada kelab-kelab bertanding untuk lebih mudah melepaskan pemain mereka untuk menyertai pasukan kebangsaan.

Baginda bertitah, isu berbangkit yang timbul baru-baru ini amat diambil berat oleh FAM kerana  kejayaan pasukan kebangsaan di peringkat antarabangsa tetap menjadi keutamaan badan induk utama bola sepak nasional tersebut.

Sebelum ini, persiapan skuad bawah 22 tahun (B-22) kendalian jurulatih Datuk Ong Kim Swee berhadapan kepincangan apabila gagal menghimpunkan semua 26 pemain yang disenaraikan untuk tugasan tersebut ekoran beberapa pasukan seperti Johor Darul Ta'zim dan Kedah enggan melepaskan pemain mereka dengan alasan untuk memberi tumpuan kepada liga.

Dalam perkembangan lain pula, Tunku Ismail turut mengumumkan Bojan Hodak yang mengemudi UPB-MyTeam, Kelantan dan JDT sebagai jurulatih baharu skuad Bawah 19 tahun kebangsaan manakala Naib Presiden FAM, Datuk Ab. Ghani Hassan sebagai pengurus pasukan.

No comments:

Post a Comment