Translate

Friday, February 10, 2017

OKU tubuh Konsortium Koperasi

KUALA NERUS - Seramai 300 orang kelainan upaya (OKU) daripada tiga koperasi di negeri ini menubuhkan Konsortium Koperasi Penyayang Terengganu Berhad (Konsortium Koperasi Penyayang) yang merupakan gabungan koperasi melibatkan golongan berkenaan yang pertama di negara ini.
Pengerusi Penaja Konsortium Koperasi Penyayang, Ismail Muda berkata, tiga koperasi yang terlibat dalam pembentukan konsortium itu ialah Koperasi Peka Malaysia Berhad yang dianggotai individu cacat pendengaran, Koperasi Persatuan Orang-Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia Terengganu Berhad (cacat penglihatan) dan Koperasi Gerak Wawasan (cacat anggota).
"Sebelum ini kami menubuhkan koperasi sebagai platform golongan OKU untuk berdikari dan saling membantu bagi mendapatkan peluang mencari rezeki.
"Pembentukan konsortium tersebut adalah inisiatif Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) untuk menambah daya saing koperasi digerakkan golongan OKU ini," katanya selepas menghadiri majlis penutup Seminar Pembangunan Konsortium Koperasi Penyayang yang disempurnakan Naib Presiden Angkasa, Mohamad Azmi Omaruddin di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment