Translate

Tuesday, November 13, 2018

Mekanisme bantuan ehsan mangsa banjir Terengganu berubah

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS - Mekanisme pengagihan bantuan ehsan kepada mangsa banjir di Terengganu yang sebelum ini berjumlah RM500 bagi setiap keluarga terjejas akan diubah pada musim tengkujuh tahun ini.

Menteri Besar Terengganu, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, kadar bantuan ehsan itu kini tidak tetap tetapi ditentukan oleh kerugian yang dialami isi rumah mangsa banjir terlibat.

"Kita akan meneruskan bantuan (ehsan) banjir (kepada mangsa) bergantung kepada jenis kerosakan (dialami). Kalau rumah rosak teruk (akibat banjir), tentulah RM500 tidak cukup.

"Kita tengok berdasarkan kes, ada (dapat) banyak, ada yang sedikit (amaun bantuan ehsan)," katanya ketika ditemui pada program 'Kembali ke Sekolah' anjuran Eastern Pacific Industrial Corporation Berhad di sini hari ini.


Sebelum ini, kerajaan negeri Terengganu yang dahulunya diterajui Barisan Nasional (BN) memberikan bantuan ehsan sebanyak RM500 kepada setiap keluarga yang terjejas dengan bencana banjir di negeri ini dengan syarat bermalam sekurang-kurangnya selama dua hari di pusat pemindahan sementara. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment