Translate

Friday, September 29, 2017

Insiden pembalak haram kasari anggota Jabatan Perhutanan dipandang serius

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KEMAMAN - Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar memandang serius insiden anggota penguatkuasa Jabatan Perhutanan dikasari pembalak haram yang semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.
Menterinya, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, ancaman daripada pembalak haram yang dipercayai didalangi sindiket itu amat serius sehingga mencederakan anggota Jabatan Perhutanan yang sedang melakukan kerja-kerja penguatkuasaan.
"Dalam tempoh tiga bulan ini, pegawai (Jabatan Perhutanan) kita yang menguatkuasakan undang-undang pembalakan berdepan tindakan ganas pembalak haram. Kes pertama, seorang daripada mereka ditembak walaupun tak datangkan cedera parah.
"Yang kedua, ada pegawai kena tahan di tengah jalan dan dikurung sekejap kerana pembalak haram nak ambil balik jentera dan kayu-kayu balak yang telah dirampas" katanya kepada pemberita di Hutan Simpan Kuala Kemaman, Bakau Tinggi di sini hari ini.
Kosmo! 20 Mac lalu melaporkan seorang anggota Jabatan Perhutanan Negeri Terengganu dan seorang mekanik nyaris maut selepas diserang hendap oleh sekumpulan sindiket pembalak haram yang melepaskan tembakan ketika pasukan penguat kuasa menjalankan operasi di Hutan Simpan Bukit Bauk, Dungun.
Sindiket pembalak haram itu melepaskan tiga das tembakan menggunakan senapang ke arah sekumpulan kira-kira 10 anggota penguat kuasa sehingga menyebabkan seorang mekanik cedera pada bahagian pinggang selepas terkena tembakan itu. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment