Translate

Wednesday, June 21, 2017

Pesawat terbenam dalam paya

KEMAMAN – Bangkai pesawat pejuang jenis Hawk 108 yang terhempas sehingga mengorbankan dua juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kelmarin dijumpai di kawasan berpaya berhampiran Kampung Yak Yah, Chukai dekat sini semalam.

Rangka pesawat malang itu dijumpai pasukan mencari dan menyelamat TUDM dengan menggunakan helikopter jenis EC725 pada pukul 10.27 pagi.

Menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan Bahagian Perhubungan Awam TUDM, enam pegawai dan anggota TUDM yang menyertai operasi dan menyelamat tersebut sejak pukul 7 pagi telah turun ke lokasi tersebut selepas berjaya mengesan bangkai berkenaan.

Menurut kenyataan itu, mereka kemudian membuat pengesahan bangkai yang dijumpai itu ialah pesawat pejuang jenis Hawk 108.

“Pasukan dari Nombor 10 Skuadron Kuantan dianggotai Kapten Nazir Mohd. Nor, Kapten Muhammad Yunus Mat Nor, Sarjan Udara Azrin Mohamad@Johor, Koperal Udara Sharizal Bakhtiar Jamali dan Koperal Udara Zulbakrin Masuda telah diturunkan ke lokasi dan mengesahkan pesawat malang tersebut,” kata kenyataan itu yang dikeluarkan di Kuala Lumpur semalam.
Kosmo! difahamkan bangkai pesawat pejuang itu dijumpai kira-kira 100 meter dari lokasi mayat Mejar  Yasmi Mohd. Yusof, 39, dan Mejar Mohd. Hasri Zahari, 31, ditemui pada pukul 2.30 petang kelmarin.
Kosmo! semalam melaporkan dua juruterbang TUDM terbunuh walaupun berjaya melentingkan diri keluar dari pesawat pejuang jenis Hawk 108 yang dipercayai terhempas di kawasan hutan berpaya di Chukai, Kemaman.

Pesawat buatan Britain itu dilaporkan hilang dan terputus hubungan pada 11.30 pagi selepas berlepas dari Pangkalan TUDM Kuantan, Pahang.  

Menurut kenyataan TUDM, sejurus pengesahan dilakukan, kerja-kerja pemasangan perime­ter keselamatan sepanjang kira-kira 200 meter telah dilakukan bagi tujuan keselamatan dan penyiasatan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Mohd. Said Ibrahim berkata, bangkai pesawat tersebut ditemui dalam keadaan terbenam di dalam kawasan berpaya.

“Keadaannya yang terbenam di dalam kawasan berpaya menyukarkan kerja-kerja untuk mengeluarkan bangkai pesawat tersebut,” tambahnya.

Mohd. Said berkata, setakat ini, kotak hitam pesawat pejuang itu masih belum ditemui.

No comments:

Post a Comment