Translate

Thursday, June 22, 2017

Kampung Jambu Bongkok bakal dapat masjid baharu

MARANG – Hampir 2,000 penduduk Kampung Jambu Bongkok di sini menarik nafas lega apabila mereka bakal menerima sebuah masjid baharu tahun depan.

Ahli Dewan Undangan Negeri Pengkalan Berangan, A. Latiff Awang berkata, masjid baharu tersebut bagi menggantikan masjid lama yang diperbuat daripada kayu berusia hampir 60 tahun dan hanya memuatkan kira-kira 300 jemaah pada satu-satu masa.

Beliau berkata, masjid baharu yang dianggarkan menelan kos kira-kira RM7.13 juta itu dijangka siap sepenuhnya pada Oktober tahun depan.
“Masjid baharu Kampung Jambu Bongkok bakal dibina di kawasan seluas 0.8 hektar berhampiran tapak masjid sedia ada.

“Masjid seluas 1,300 meter persegi itu mampu memuatkan 1,000 jemaah pada satu-satu masa,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan upacara pecah tanah projek Masjid Kampung Jambu Bongkok yang disempurnakan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman di sini semalam.
A. Latiff yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Sains, Teknologi dan Transformasi Kerajaan negeri berkata, masjid terbabit juga bakal mempunyai bangunan khusus yang boleh memuatkan lima kelas bagi pengajaran kelas al-Quran dan fardu ain kepada penduduk setempat.

Menurut beliau, bangunan kelas tersebut juga boleh diubah suai menjadi dewan untuk penganjuran program kemasyarakatan.

“Saya harap Masjid Kampung Jambu Bongkok dapat menjadi mercu tanda baharu kepada daerah Marang.

“Ia bersesuaian dengan kedudukan kampung ini yang bersebelahan dengan daerah Dungun dan menjadi pintu masuk utama ke daerah ini oleh pengguna yang menggunakan jalan pantai dari selatan termasuk Kuantan, Pahang,” katanya.

No comments:

Post a Comment