Translate

Saturday, June 10, 2017

Kipre tambah sengat jentera serangan Terengganu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

PEMBURUAN skuad Terengganu untuk mencari pengganti Federico Falcone sebagai penyerang berakhir apabila Tchetche Kipre, 29, berjaya memikat pengurusan Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT).

Pengendali Terengganu, Irfan Bakti Abu Salim berkata, Kipre yang berasal dari Ivory Coast merupakan bekas penyerang kelab Al-Suwaiq daripada Liga Profesional Oman.

Katanya, penyerang itu memulakan kariernya di kelab JC Abidjan di negara kelahirannya pada tahun 2010 sebelum beraksi dengan Azam FC dari Tanzania selama enam musim.

“Kipre telah memainkan peranan penting membantu Al-Suwaiq menjulang Piala Sultan Oman sewaktu kelab tersebut menewaskan Dhofar 2-0 pada aksi akhir kejuaraan ber­kenaan pada 25 Mei lalu.

“Kemampuannya meledak kedua-dua gol pada perlawanan itu telah memikat kami untuk menjadikan dia sebagai pilihan utama mengisi posisi penggempur utama skuad Terengganu yang baharu,” katanya kepada Kosmo! di Kuala Terengganu semalam.

Dalam perkembangan sama, Irfan mengesahkan bahawa skuad Penyu turut bakal menandatangani pemain import kedua sebelum jendela perpindahan pemain Liga Malaysia berakhir pada 11 Jun ini.

Beliau berkata, setakat ini pilihan yang telah dikenal pasti ialah Gabriel Davis Dos Santos, 28, yang kini beraksi dengan kelab Clube Esportivo Lajeadense, Brazil.

“Pemain tengah kelahiran Brazil itu dijangka tiba untuk memperkuatkan pasukan dalam masa terdekat selepas semua dokumen yang diperlukan bagi urusan perpindahan selesai,” katanya.

Sebelum ini, Terengganu menggugurkan Falcone dan Lutfulla Turaev daripada skuad Penyu dan bakal digantikan tidak lama lagi pada jendela perpindahan pemain yang bermula 15 Mei lalu.

Skuad Penyu masih mengekalkan dua pemain import iaitu Issey Farran Nakajima dan Lazaro yang ma­sing-masing bermain di posisi sera­ngan dan pertahanan.

No comments:

Post a Comment