Translate

Saturday, June 24, 2017

Beritahu ibu bapa mahu solat tarawih, rupa-rupanya pergi lumba haram

SETIU – Aktiviti pelesit rempit yang mengambil kesempatan berlumba haram di sekitar negeri ini pada setiap malam terutama sewaktu umat Islam sedang bersolat sunat tarawih sepanjang bulan Ramadan ini mendapat perhatian serius polis Terengganu.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Aidi Ismail berkata, sebanyak 29 operasi bersepadu telah dilakukan untuk menggempur kegiatan pelesit rempit tersebut di kesemua daerah di negeri ini sejak awal Ramadan lalu.

“Sebanyak 664 kompaun telah dikeluarkan atas pelbagai kesalahan trafik seperti memandu dalam keadaan berbahaya, tidak mempunyai lesen memandu dan tiada cukai jalan sepanjang operasi terbabit.

“Selain itu, 12 buah motosikal yang ditunggang untuk kegiatan lumba haram tersebut juga telah disita,” katanya selepas menyaksikan majlis serah terima tugas Ketua Polis Daerah Setiu antara Deputi Superintendan (DSP) Zulkifli Mat Deris dan Asisten Superintendan Burhanuddin Mustapa di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Setiu di sini semalam.

Zulkifli merupakan Ketua Polis Daerah Setiu yang baharu menggantikan DSP Elias Abu Bakar yang bersara wajib dua bulan lalu.

Burhanuddin merupakan Pemangku Ketua Polis Daerah Setiu sepanjang tempoh berkenaan.

Aidi berkata, antara lokasi panas pelesit rempit terbabit berlumba haram sepanjang bulan Ramadan ini ialah Jalan Padang Midin, Jambatan Pulau Sekati dan Jalan Sultan Mohamad di Kuala Terengganu; Jalan Paka-Bandar Al-Muktafi Billah Shah, Dungun; Jalan Kuala Terengganu- Kuala Berang, Marang; dan Jalan Ajil-Kuala Berang, Hulu Terengganu.

“Kebanyakan modus operandi mereka ialah memberitahu ibu bapa kononnya mahu bersolat sunat tarawih di masjid atau surau tetapi sebenarnya berlumba haram bersama rakan-rakan,” katanya.

No comments:

Post a Comment