Translate

Tuesday, June 13, 2017

Ternakan diserang hawar berdarah

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Jabatan Perkhidmatan Vete­rinar (JPV) Terengganu mengesahkan 259 ekor lembu dan kerbau ternakan di beberapa kawasan di daerah ini dan Marang mati akibat wabak heamoragic septicaemia atau hawar berdarah sejak akhir bulan lalu.

Ketua Bahagian Kesihatan JPV negeri, Dr. Wan A’aidah Wan Hashim berkata, kes hawar berdarah tersebut merupakan yang pertama dilaporkan di negeri ini dalam tempoh 10 tahun. Ia melibatkan kawasan Pengadang Buloh dan Atas Tol di sini selain Felda Rantau Abang 1 dan 2, Marang.

“Antara tanda ternakan diserang wabak itu ialah lembu dan kerbau terbabit berada dalam keada­an murung serta lesu, buih keluar dari bahagian mulut dan hidung selain bengkak pada leher, bahu dan badan.

“Jangkitan merebak dengan cepat dan biasanya ternakan yang ter­kena wabak itu akan mati dalam tempoh kurang 24 jam,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Wan A’aidah berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan faktor cuaca tidak menentu iaitu hujan dan panas bersilih ganti menyebabkan penularan wabak hawar berdarah tersebut.

Menurut beliau, orang ramai tidak perlu panik kerana hawar berdarah tidak boleh merebak secara langsung terhadap manusia manakala daging lembu dan kerbau yang tidak tercemar dengan penyakit tersebut sahaja dibenarkan dijual di pasaran.

“JPV Terengganu telah mengambil langkah memberi vaksin kepada semua ternakan lembu dan kerbau yang berada dalam lingkungan lima kilo­meter dari kawasan wabak.

“Setakat ini, lebih 1,000 ternakan lembu dan kerbau di Kuala Terengganu dan Marang telah menerima vaksin sejak wabak hawar berdarah itu mula dikesan pada 26 Mei lalu,” katanya.

Wan A’aidah berkata, JPV negeri menyasarkan dapat menyuntik vaksin tersebut ke atas 300 ekor ternakan lembu dan kerbau setiap hari sehingga wabak hawar berdarah terbabit dijangka pulih sepenuhnya dalam tempoh sekurang-kurangnya dua minggu.

No comments:

Post a Comment