Translate

Friday, June 16, 2017

Pelajar tercicir dalam pelajaran akan dibantu

KUALA TERENGGANU – Kerajaan negeri Terengganu berhasrat memastikan semua lepasan sekolah di negeri itu dapat menyambung pengajian ke institusi pengajian tinggi (IPT) dan pusat kemahiran.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, setiap tahun dianggarkan 20,000 lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) negeri tersebut ditawarkan melanjutkan pengajian ke IPT manakala 4,000 hingga 5,000 pula keciciran.

“Saya minta Yayasan Terengganu untuk bantu anak-anak yang tercicir daripada melanjutkan pelajaran ini dapat disalurkan sekurang-kurangnya ke pusat pe­ngajian milik kerajaan negeri seperti Kolej Universiti Tati dan Tesdec (Pusat Pembangunan Kemahiran Negeri Terengganu).

“Mereka tidak perlu mohon tetapi akan ditawarkan secara automatik ke pusat pengajian ini jika melepasi kelayakan minimum,” katanya selepas menyampaikan bantuan persediaan ke matrikulasi dan diploma peringkat Parlimen Kuala Nerus di sini semalam.

Hadir sama Pengarah Yayasan Terengganu, Isamuddin Hashim.

Menurut Ahmad Razif, pihak­nya juga akan berunding dengan institusi-institusi kemahiran se­perti GiatMara dan Institusi Latihan Perindustrian bagi membolehkan golongan keciciran tersebut meminati kursus latihan teknikal serta vokasional.

No comments:

Post a Comment