Translate

Tuesday, June 20, 2017

Dua juruterbang Hawk maut nahas

Oleh MOHD. AZLI ADLAN, ZULKIFLI MANZOR, GHAZALI ALIAS dan EZZUAN AHMAD

KUANTAN – Dua juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) ditemui terbunuh walaupun berjaya melentingkan diri keluar dari pesawat pejuang jenis Hawk 108 yang dipercayai terhempas di kawasan hutan berpaya di Chukai, Terengganu semalam.

Mayat mangsa, Mejar Yazmi Mohd. Yusuf, 39 dan Mejer Mohd. Hasri Zahari, 31, dari No. 6 Skuadron Pangkalan Tentera Udara Labuan ditemui maut pada jarak 20 meter antara satu sama lain dalam keadaan ma­sing-masing memakai payung terjun.

Jarak lokasi kejadian dengan Pang­kalan TUDM Kuantan ialah 57.4 kilometer.
Yazmi yang berasal dari Titi­wangsa, Kuala Lumpur, manakala Mohd. Hasri dari Jempol, Negeri Sembilan dipercayai telah berlepas dari Pangkalan TUDM Kuantan pada pukul 11 pagi semalam sebelum terputus hubungan 30 minit kemudian.

Panglima TUDM, Jeneral Datuk Seri Affendi Buang berkata, kedua-dua mangsa telah berjaya melenting diri keluar dari pesawat sebelum terhempas.

“Bagaimanapun, pesawat yang di­pandu kedua-dua mangsa masih belum ditemui buat masa ini.

“Kedua-dua mayat mangsa telah dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Afzan untuk dibedah siasat dan TUDM telah menubuhkan Lembaga Siasatan untuk mengenal pasti punca nahas,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.
Difahamkan walaupun kedua-kedua mangsa berjaya melenting diri keluar dari pesawat, namun mereka mungkin mengalami kecederaan kerana terjatuh di kawasan hutan dan berpokok.

Bagaimanapun ujar Affendi, pihak TUDM masih menyiasat punca sebenar kematian mangsa.

Tambah beliau, kedua-dua mangsa yang berpangkalan di Labuan telah ke Kuantan untuk melakukan Functional Check Flight dan dijadualkan kembali ke pangkalan semula petang semalam.

Yazmi merupakan seorang juruterbang penerbangan Hawk 108 telah berkhidmat selama 19 tahun, manakala Mohd. Hasri juruterbang operasi merupakan juru­terbang berpengalaman selama 13 tahun bersama TUDM.
Allahyarham Yazmi difahamkan mempunyai enam orang anak, manakala Mohd. Hasri merupakan bapa kepada seorang cahaya mata.

Affendi turut memberitahu, susulan kejadian berkenaan pihaknya kini menghentikan serta-merta operasi Hawk 108 sehingga laporan penuh siasatan nahas berkenaan diperoleh.

Sementara itu, di Kemaman, beberapa orang saksi mendakwa melihat salah seorang mangsa sempat membuat isyarat meminta pertolongan sebelum terjatuh di kawasan berpaya di Kampung Pondok Pasir, Ibol dekat sini.

Seorang penduduk, Siti Zamilah Mohd. Hussin, 27, berkata, kelibat dua pegawai TUDM itu dalam keadaan berpayung terjun dilihat sewaktu dia sedang me­nyapu sampah di halaman rumahnya pada pukul 12.30 tengah hari.

“Sewaktu sedang menyapu di halaman rumah tiba-tiba saya terdengar bunyi dentuman kuat sebelum kelihatan kelibat dua lelaki berpakaian hitam yang memakai payung terjun.

“Salah seorang daripada mereka di­lihat membuat isyarat tangan pangkah kepada saya sambil menarik tali payung terjun,” katanya ketika ditemui Kosmo!.

Siti Zamilah berkata, dia yang tidak mengetahui perbuatan membuat tangan pangkah terbabit merupakan isyarat meminta pertolongan sekadar membalas dengan lambaian tangan.
“Mereka yang masih berada di atas kerusi pesawat kemudiannya terjatuh tidak jauh di kawasan di belakang rumah saya,” katanya.

Seorang lagi saksi, Hafizuddin Yunus, 32, berkata, pesawat pejuang TUDM malang tersebut dilihat terbang rendah dalam keadaan berasap di kawasan Kampung Yak Yah, Ibok dekat sini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Mohd. Said Ibrahim berkata, operasi mencari menyelamat telah digerakkan dalam radius 40 kilometer sekitar Kampung Yak Yah dengan kekuatan 57 anggota.

No comments:

Post a Comment