Translate

Friday, June 9, 2017

TDM tumpu sektor perladangan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Terengganu Development Management Bhd. (TDM), anak syarikat kerajaan negeri Terengganu, ingin memberi tumpuan pada segmen peladangan kelapa sawit bagi memperkukuhkan kewangan Kumpulan menjelang tahun 2022.

Pengerusinya, Tan Sri Wan Abu Bakar Wan Omar berkata, kenaikan harga jualan minyak sawit mentah (MSM) dan isirung sawit (PK) di pasaran telah meningkatkan pendapatan Kumpulan sebanyak 38 peratus pada suku pertama tahun ini.

Beliau berkata, pendapatan daripada segmen perladangan telah meningkat kepada RM69.3 juta pada suku pertama 2017 berbanding RM50.2 juta dalam tempoh sama tahun lalu.

“Ini disebabkan harga jualan purata MSM dan PK kini masing-masing naik sebanyak RM3,256 dan RM3,204 setiap tan, berbanding RM2,431 dan RM2,103 pada 2016.

“Kenaikan pendapatan syarikat juga didorong oleh pengeluaran MS dan PK yang masing-masing naik sebanyak 4 peratus dan 7 peratus,” katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) dan Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) TDM di sini semalam.

Wan Abu Bakar memaklumkan, pihaknya akan terus melabur dalam aktiviti penanaman semula menggunakan susur atur ladang baru bagi mengoptimumkan kepadatan pokok kelapa sawit dalam setiap hektar kawasan ladang.

“Saiz ladang kelapa sawit juga diunjur berkembang kepada 52,000 hektar pada tempoh lima tahun menjelang 2022 berbanding 31,807 hektar pada masa kini,” katanya.

No comments:

Post a Comment