Translate

Monday, June 19, 2017

Mangsa penipuan umrah tunggu pembelaan

LIMA bulan lalu, seorang bekas guru, Muhammad Abd. Ghani, 61, sepatutnya menunaikan ibadah umrah bersama isteri dan seorang anaknya menerusi pakej kendalian sebuah  pertubuhan bukan kerajaan, Yayasan Bina Negara Terengganu (YBNT).

Begitupun, hajat guru tersebut sekeluarga tidak kesampaian sehingga hari ini. Mereka sekeluarga merupakan sebahagian daripada 4,800 mangsa kes penipuan pakej umrah yang kebanyakannya terdiri daripada warga pendidik Terengganu yang melibatkan kerugian RM14.2 juta.

Majoriti guru terbabit terpedaya selepas janji-janji manis yayasan tersebut yang menawarkan pakej menarik apabila mereka hanya perlu membayar RM3,000 daripada pakej penuh RM6,990. Bayaran selebihnya ditaja oleh YBNT.

Mereka sangat yakin terhadap tawaran yayasan yang berpangkalan di Jertih, Besut, Terengganu itu berdasarkan surat sokongan kononnya dari Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu yang sehingga kini tidak dipastikan kebenarannya.

Muhammad yang menetap di Kampung Banggol Muda, Manir, Kuala Terengganu berkata, mereka sekeluarga dijadualkan ke tanah suci pada 6 Disember tahun lalu selepas melunaskan bayaran RM9,000.

“Kami sedar tertipu beberapa hari sebelum sepatutnya berlepas. Paling menyedihkan ada rakan saya yang kerugian RM21,000. Lima bulan sudah berlalu dan kami mahukan pembelaan,” katanya kepada Kosmo! baru-baru ini.

Tiga suspek yang merupakan pengurusan YBNT telah ditahan reman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan pada 28 Disember lalu. Penyiasatan kes berprofil tinggi itu turut mendapat perhatian Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Begitupun, sehingga kini, tiada seorang pun daripada pihak yang dikatakan bertanggungjawab telah dihadapkan ke mahkamah untuk tujuan pendakwaan. Keadaan itu meresahkan mangsa terlibat termasuk Muhammad.

Mengulas perkara itu, Ketua Polis Terengganu, Datuk Aidi Ismail menjelaskan siasatan berhubung kes berkenaan telah diselesaikan beberapa bulan lalu dan kertas siasatan berhubung kes berkenaan sudah diserahkan kepada Pejabat Pendakwa Raya untuk tindakan selanjutnya.

“Saya tidak boleh ulas panjang dan kita perlu tunggu keputusan pihak pendakwa raya yang dijangka boleh diketahui tidak lama lagi," katanya.

Sementara itu, Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, perkembangan kes tersebut yang sedikit sebanyak menjejaskan moral warga pendidik negeri itu sentiasa dipantau oleh beliau.

Jelas beliau, sebagai seorang yang pernah menyertai profesion perguruan sebelum menyertai politik secara aktif, beliau amat prihatin dengan nasib malang yang menimpa mangsa-mangsa penipuan umrah tersebut.

“Saya kesal ada segelintir pihak cuba memburuk-burukkan kerajaan negeri Terengganu kononnya mahu lepas tangan berhubung kes terbabit.

“Saya sentiasa mengikuti perkembangan kes tersebut namun pada waktu ini, kerajaan negeri Terengganu tidak boleh campur tangan kerana bimbang boleh dianggap mengganggu kes tersebut yang kini masih dalam peringkat penyiasatan,” katanya.

Ahmad Razif berkata, kerajaan negeri Terengganu berjanji untuk membantu mangsa kes penipuan pakej umrah terbabit mengikut mekanisme yang akan ditentukan kelak sebaik tiba masanya.

“Apapun, tuntutan segelintir pihak agar kerajaan negeri Terengganu membayar ganti rugi kepada mangsa tidak boleh ditunaikan kerana tidak boleh dilakukan oleh sesebuah kerajaan.

“Saya juga tegaskan kerajaan negeri Terengganu tidak berkaitan langsung dengan kes ini dan tidak pernah mengadakan sebarang hubungan dengan YBNT," katanya.

Apa yang berlaku ini sepatutnya menjadi iktibar bukan sahaja kepada mangsa malah masyarakat agar tiada sesiapa lagi akan terjebak dengan penipuan pakej umrah yang sebenarnya bukanlah kes baharu di negara ini.

Sejak tahun 2012, dianggarkan lebih 3,700 umat Islam negara ini telah berputih mata kerana menjadi mangsa penipuan pakej umah. Lazimnya, pakej yang lebih murah daripada harga lantai RM4,900 merupakan perangkap.

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan polis dan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia, kerugian yang dialami berikutan kes penipuan itu telah mencecah lebih RM30 juta sejak empat tahun lalu.

Apapun, bagi kes melibatkan pakej mengerjakan umrah kendalian YBNT ini, mungkin wang ringgit yang telah dilaburkan tidak akan diperoleh semula namun individu bertanggungjawab perlu menerima hukuman di muka pengadilan.

Semoga berkat Ramadan yang masuk hari ketiga pada hari ini memberi sinar keadilan kepada mangsa tersebut.

No comments:

Post a Comment