Translate

Friday, June 9, 2017

Budak sembilan tahun cedera tangan bermain mercun bola

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Gara-gara bermain mercun bola, seorang kanak-kanak lelaki berusia sembilan tahun cedera pada tangan kirinya di Wakaf Beruas di sini kelmarin.

Dalam kelmarin kira-kira pukul 5 petang itu, tangan kiri Muhammad Afiq Hamdi Mohd. Rozi berlumuran darah dan sedikit melecur selepas terkena serpihan dua biji mercun bola yang dinyalakan.

Difahamkan, murid tahun tiga sebuah sekolah di bandar raya ini merupakan mangsa mercun pertama di negara ini pada bulan Ramadan tahun ini.

Mengimbas kejadian itu, Muhammad Afiq Hamdi memberitahu, sewaktu kejadian, dia yang bermain secara bersendirian telah menanam kedua-dua biji mercun bola terbabit di dalam tanah yang digali.

Menurutnya, dia bertindak demikian bagi mendapatkan hasil letupan yang lebih kuat daripada dua biji mercun bola yang digabungkan berkenaan.

“Dua mercun bola yang berada di dalam lubang itu meletup sebelum saya sempat selesai melakukan kerja-kerja menimbus tanah berkenaan. Tangan kiri saya berasa kebas dan berlumuran darah. Saya segera pulang ke rumah untuk memaklumkan kejadian tersebut,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Sementara itu, bapa saudara mangsa, Mohd. Muzzammil Mazlan, 27, berkata, Muhammad Afiq Hamdi segera dikejarkan ke Unit Kecemasan Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini untuk mendapatkan rawatan.

Dia berkata, sebelum kejadian, dia telah menegah anak saudaranya itu daripada bermain mercun sewaktu terserempak dengan mangsa ketika mahu keluar ke bazar Ramadan berhampiran.

“Saya tak sangka dia tetap bermain mercun walaupun telah dilarang sebelum ini. Mujur kecederaan tidak berapa serius, jarinya tidak hancur atau meragut nyawa. Anak saudara saya dijadual untuk menjalani pembedahan bagi merawat tangan kirinya di HSNZ di sini petang ini (semalam),” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Terengganu, Datuk Aidi Ismail berkata, kes tersebut akan disiasat walaupun sehingga kini laporan berhubung insiden kecederaan akibat mercun tersebut masih belum diterima.

“Saya juga sudah arahkan Ketua Polis Daerah di negeri ini untuk menguatkuasakan peruntukan undang-undang berhubung penjualan dan aktiviti bermain mercun secara haram,” katanya.

No comments:

Post a Comment