Translate

Wednesday, May 18, 2016

Dijel simpan biawak, babi hutan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Empat awak-awak warga Vietnam dijatuhi hukuman penjara enam bulan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam atas kesalahan memiliki empat ekor biawak air yang merupakan haiwan yang dilindungi tanpa lesen pada seminggu lalu.

Tran Huang Thanh, 34; Ngu­yeng Qui Tam, 36, Duan Van Vai, 38, dan Nguyeng Van Khai, 44, membuat pengakuan bersalah setelah pertuduhan dibacakan jurubahasa dalam bahasa Vietnam di hadapan Hakim Rofiah Mohamad.

Berdasarkan pertuduhan, ke­semua tertuduh didakwa menyimpan empat ekor biawak air yang merupakan haiwan dilindungi tanpa lesen sah oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) di Taman Rekreasi Chendering di sini pada pukul 4.45 petang, 8 Mei lalu.

Sementara itu, tekong bot nelayan berkenaan, Tran Phuoc Hai, 40, yang juga warga Vietnam turut didenda RM6,000 oleh mahkamah sama setelah mengaku bersalah memiliki daging babi hutan secara haram.

Phuoc Hai gagal membayar denda tersebut dan dia diarahkan menjalani hukuman penjara selama enam bulan bersama empat awak-awak bot nelayannya yang lain di Penjara Marang.

Berdasarkan pertuduhan, Phuoc Hai didakwa menyimpan satu bahagian daging babi hutan yang merupakan haiwan liar dilindungi tanpa lesen di dalam sebuah bot pukat tunda yang diletakkan di Jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Chendering di sini pada pukul 4.30 petang, 8 Mei lalu.

Kesemua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 60(1)(a) Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara sehingga dua tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Difahamkan biawak air merupakan antara makanan eksotik yang paling digemari warga Vietnam sehingga turut tersenarai antara makanan mewah kegemaran rakyat negara itu.

No comments:

Post a Comment