Translate

Monday, May 16, 2016

Lima nelayan Vietnam dipenjara enam bulan miliki biawak air, babi hutan

KUALA TERENGGANU - Empat awak-awak bot nelayan warga Vietnam dijatuhi hukuman penjara enam bulan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas kesalahan memiliki empat ekor biawak air yang merupakan haiwan yang dilindungi tanpa lesen pada seminggu lalu.
Tran Huang Thanh, 34; Nguyeng Qui Tam, 36, Duan Van Vai, 38, dan Nguyeng Van Khai, 44, membuat pengakuan bersalah setelah pertuduhan dibacakan jurubahasa dalam bahasa Vietnam di hadapan Hakim Rofiah Mohamad.
Berdasarkan pertuduhan, kesemua tertuduh didakwa menyimpan empat ekor biawak air yang merupakan haiwan dilindungi tanpa lesen sah oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) di Taman Rekreasi Chendering di sini pada pukul 4.45 petang, 8 Mei lalu.
Sementara itu, tekong bot nelayan berkenaan, Tran Phuoc Hai, 40, yang juga warga Vietnam turut didenda RM6,000 oleh mahkamah sama setelah mengaku bersalah memiliki daging babi hutan secara haram.
Berdasarkan pertuduhan, Phuoc Hai didakwa menyimpan satu bahagian daging babi hutan yang merupakan haiwan liar dilindungi tanpa lesen di dalam sebuah bot pukat tunda yang diletakkan di Jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Chendering di sini pada pukul 4.30 petang, 8 Mei lalu. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment