Translate

Sunday, April 17, 2016

Vivian diperintah bela diri atas tuduhan

KUALA LUMPUR – Mahkamah Sesyen di sini semalam memerintahkan Vivian Lee May Ling, 26, yang merupakan bekas teman wanita blogger kontroversi, Alvin Tan Jye Yee untuk membela diri atas pertuduhan mempersenda umat Islam pada bulan Ramadan tiga tahun lalu.

Hakim Abdul Rashid Daud memerintahkan demikian selepas mendapati pihak pendakwaan yang dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharuddin Wan Ladin berjaya membuktikan kes prima facie.
Begitupun, Abdul Rashid melepas dan membebaskan Vivian Lee yang diwakili peguam bela, Choong Joo Tian daripada satu lagi pertuduhan mempamerkan gambar lucah setelah pihak pendakwaan gagal mengemukakan bukti munasabah yang dapat menyabitkan tertuduh dengan kes terbabit.

Berdasarkan pertuduhan, May Ling dan bekas teman lelakinya, Alvin Tan, 27, didakwa bersama-sama menerbitkan satu penerbitan mengha­sut dalam laman sosial Facebook Alvin dan Vi­vian - Alvivi satu kandungan gambar dan komen bertajuk Selamat Berbuka Puasa (dengan Bak Kut Teh.. wangi, enak, menyelerakan!) yang mengandungi logo halal.

Kesalahan berkenaan dilakukan di 568-14-18, Kompleks Mutiara, Jalan Ipoh, Batu 3 1/2 di sini pada pukul 10.48 malam antara 11 dan 12 Julai lalu.

Vivian Lee dan Alvin Tan juga didakwa mempamerkan gambar-gambar lucah di laman web di alamat sama pada 6 dan 7 Julai 2013.

Vivian Lee menghadapi pertuduhan itu berseorangan selepas Alvin Tan bertindak melarikan diri untuk mendapatkan perlindungan di Amerika Syarikat pada September 2014.

No comments:

Post a Comment