Translate

Thursday, April 21, 2016

‘Van Gaal tidak mampu ganti tempat Ferguson’

MUNICH – Javier Hernandez menyifatkan Louis van Gaal sebagai pengurus hebat untuk Manchester United, namun masih tidak cukup hebat untuk me­ngisi ‘kekosongan’ ditinggalkan bekas pengendali pasukan itu, Alex Ferguson.
Bekas penyerang United yang dijual kepada Bayern Leverku­sen itu secara jelas memberi amaran bahawa The Red Devils tidak mungkin dapat mencari pengganti Ferguson untuk tempoh 100 tahun lagi.
“Van Gaal adalah pengurus yang baik dan jujur. Beliau ada cara tersendiri seperti kebanyakan pengurus lain tetapi United tidak mungkin mampu mencari pengganti Alex Ferguson dalam tempoh 50 hingga 100 tahun lagi. Pengurus legenda dari Scotland itu sangat unik dan istimewa.
“Pengurus dari Belanda itu (van Gaal) pula bukannya tidak boleh mengulangi kejayaan itu, hanya masa dan keputusan yang boleh menentukan sama ada beliau mampu atau tidak,” ujar Hernandez yang pernah di­pinjamkan kepada Real Madrid pada musim lalu.
Keputusan van Gaal melepaskan Hernandez kepada Le­verkusen pada awal musim ini telah dikritik hebat terutama ketika United sekadar mencetak 40 gol menerusi 33 perlawanan Liga Perdana.
Kritikan tersebut tercetus hebat kerana Hernandez yang popular dengan panggilan ‘Chicharito’ dilihat konsisten menampilkan prestasi terbaik selepas meledak 16 gol menerusi 25 perlawanan Bundesliga sejurus disingkirkan United.
“Beliau (van Gaal) berte­rus terang memberitahu saya me­ngenai kesukaran untuk menyenaraikan saya dalam kesebelasan utama (Manchester United). Saya menghargai sikapnya yang berterus terang sejak awal lagi.
“Sewaktu saya diminta me­ninggalkan kelab, van Gaal memberitahu, peluang untuk saya beraksi jadi tipis kerana dia memilih Wayne Rooney sebagai penyerang utama. Saya hanya bermain jika Rooney cedera,” katanya. – Agensi

No comments:

Post a Comment