Translate

Thursday, April 14, 2016

Kevin sesak nafas ditekup guni plastik

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan KASANABILAH KAMARUL ZAMAN

KUALA LUMPUR – Kombinasi kepala ditekup dengan guni plastik dan tekanan pada dada kemungkinan menjadi punca Timbalan Ketua Bahagian Bicara dan Rayuan, Jabatan Peguam Negara, Datuk Anthony Kevin Morais mengalami kesukaran bernafas sehingga menyebabkan kematiannya.
Saksi Pendakwaan ke-11, Dr. Nurliza Abdullah yang merupakan Pakar Perunding Forensik Hospital Kuala Lumpur berkata, hasil bedah siasat itu disimpulkan berdasarkan keadaan mulut Kevin yang telah bertukar menjadi biru kegelapan serta kesan kecederaan pada bahagian belakang dan sisi dada kanan mangsa.
“Keadaan sedemikian lebih bersesuaian dengan situasi ditekup dengan guni plastik yang meliputi bahagian kepala dan diketatkan pada bahagian muka mengakibatkan gangguan kekurangan oksigen menyebabkan si mati tidak boleh bernafas.
“Tekanan atau mampatan serentak pada bahagian dada pula telah menghalang sangkar (rusuk) dada daripada melakukan aktiviti pernafasan,” katanya sebagai menjawab pemeriksaan balas peguam bela, Datuk N. Sivananthan yang mewakili tertuduh pertama, Dr. R. Kunaseegaran.
Beliau berkata demikian ketika memberi keterangan di hadapan Hakim Datuk Azman Abdullah pada hari kelima perbicaraan kes pembunuhan Kevin.
 Mengikut pertuduhan, Kunaseegaran yang merupakan seorang doktor tentera berpangkat Kolonel didakwa bersubahat membunuh Kevin yang semasa kejadian dalam perjalanan dari Jalan Dutamas Raya di sini menuju ke pejabatnya di Putrajaya antara pukul 7 pagi dan 8 malam pada 4 September 2014.

Tertuduh pertama itu didakwa melakukan ke­salahan tersebut mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 302 akta sama. Enam lagi tertuduh iaitu G. Gunasekaran, 44; R. Diniswaran, 24; A. Thinesh Kumar, 23; M. Vishwanath, 23; S. Nimalan, 23; dan S. Ravi Chandaran, 45 didakwa membunuh mangsa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Kesemua mereka mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan-pertuduhan terbabit yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit ke­salahan. 

 Nurliza berkata, hasil siasatan juga mendapati, kematian Kevin berpunca daripada faktor bukan semula jadi iaitu bukan kerana penyakit atau sebab-sebab lain seperti ditikam dengan senjata tajam, ditembak, dibakar, pendarahan dalaman dan tulang badan patah. 

Menjawab soalan Sivananthan tentang hasil bedah siasatan yang hanya mengatakan kelemasan udara merupakan kemungkinan tinggi kematian Kevin, Nurliza menjawab, ketiadaan keputusan tegas dibuat disebabkan sebahagian tanda-tanda kematian mangsa sukar dikesan kerana keadaan mayat sudah mereput dan mengalami proses pembusukan ketika proses bedah siasat dibuat.

Begitupun, beliau menegaskan, kelemasan udara merupakan kemungkinan perubatan paling realistik berdasarkan tanda-tanda yang ditemui pada anggota badan mangsa.

Dalam perkembangan sama, beliau juga menolak cadangan Sivananthan yang mengandaikan punca kematian Kevin disebabkan oleh kegagalan jantung kerana kebiasaannya serangan penyakit itu menyebabkan saluran darah tersumbat bukannya kesukaran bernafas.

Perbicaraan bersambung semula hari ini.

No comments:

Post a Comment