Translate

Tuesday, April 5, 2016

Saman RM500,000 terhadap Zizan Raja Lawak ditolak

KUALA LUMPUR – Mahkamah Sesyen di sini semalam mengetepikan saman RM500,000 yang difailkan bekas pengurus peribadi Zizan Razak terhadap pelawak dan pengacara itu berhubung dakwaan pelanggaran kontrak Wire Fame Entertainment Sdn. Bhd. (Wire Fame) yang merupakan syarikat pengurusan artis itu dua tahun lalu.
Hakim Rosbiahanin Arifin memutuskan demikian selepas mendapati Marina Juki, 32, selaku plaintif tidak mempunyai asas untuk mengambil tindakan undang-undang berhubung isu tersebut terhadap Zizan atau nama sebenarnya Mohd. Razizan Ab. Bakar, 32.
“Tuntutan plaintif (Marina) adalah berdasarkan perjanjian antara Wire Fame Entertainment Sdn. Bhd. (Wire Fame) dengan defendan (Zizan). Mahkamah mendapati terma dan syarat antara Wire Fame dan defendan masing-ma­sing melibatkan satu pihak.
“Tidak mungkin (perjanjian itu) menjadi asas kepada plaintif secara individu untuk memfailkan saman. Tuntutan (Marina) ditolak dengan kos,” kata beliau ketika membacakan penghakimannya di sini semalam.
Zizan dan Marina tidak hadir pada prosiding keputusan tuntutan saman itu dan mereka diwakili peguam masing-masing iaitu Rishwant Singh dan Wan Nurliyana Abd. Rahman.
Dalam prosiding sama, Rosbiahanin turut menolak tuntutan balas Zizan yang mendakwa Marina telah melakukan pe­nyalahgunaan proses mahkamah sewaktu memfailkan saman tersebut pada 6 November 2014.
“Mahkamah tidak nampak sebarang penyalahgunaan proses mahkamah telah berlaku. Oleh itu, tuntutan balas defendan ditolak dengan kos,” jelas beliau.
Kosmo! pada 15 November 2014 melaporkan, Marina telah memfailkan saman menuntut ganti rugi RM500,000 dan faedah lain sebanyak lima peratus setahun terhadap Zizan setelah mendakwa mengalami kerugian berikutan keputusan pelawak yang popular dengan filem Cicakman 3, Hantu Boceng, Mael Lambong dan Hantu Kapcai itu berpindah ke syarikat pengurusan Astro Talent pada bulan Mei 2014.
Zizan mula dikenali selepas muncul naib juara Raja Lawak musim pertama. Selebriti itu didakwa telah melanggar kontrak pengurusan artis de­ngan Wire Fame yang sepatutnya berakhir pada 2 Mei 2015.
Mahkamah Tinggi di sini pada 10 Februari 2015 pula telah menolak satu lagi saman RM500,000 yang difailkan oleh Marina terhadap Zizan yang juga rakan kongsi Wire Fame berhubung pembekuan akaun bank syarikat itu.
Hakim Datuk John Louis O’Hara yang membuat keputusan itu mendapati plaintif yang memfailkan saman terbabit pada 30 September 2014 gagal membuktikan dia telah mengalami keaiban berikutan tindakan Zizan dan defendan pertama iaitu Maybank Islamic Berhad membekukan akaun syarikat ber­kenaan.

No comments:

Post a Comment