Translate

Tuesday, April 19, 2016

Sivarasa didakwa muat naik imej palsu muka hadapan Time babit PM

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Subang, R. Sivarasa (gambar) dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas dua pertuduhan memuat naik imej palsu muka hadapan majalah Time membabitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di laman Facebook miliknya pada bulan lalu.
Sivarasa, 60, yang juga bekas Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat membuat pengakuan tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Amernudin Ahmad.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Mukhzany Fariz Mohd. Mokhtar manakala peguam bela N. Surendran mewakili Sivarasa.

Berdasarkan pertuduhan, Sivarasa didakwa atas dua pertuduhan menggunakan perkhidmatan aplikasi melalui akaun Facebook menggunakan nama Sivarasa Rasia secara sedar membuat dan memulakan penghantaran komunikasi bersifat palsu dengan niat untuk menyakitkan hati orang lain.

Dia didakwa melakukan ke­dua-dua kesalahan itu pada pukul 7.41 petang 22 Mac 2016 dan pukul 4.59 pagi, 23 Mac 2016.

Kedua-dua pautan itu didakwa telah dibaca dua pengadu di Menara A Pandan Kapital, Jalan Pandan Utama, Pandan Indah di sini antara pukul 9.20 dan pukul 9.30 pagi, 23 Mac lalu.

Kedua-dua pertuduhan itu dikemukakan mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara sehingga satu tahun atau kedua-duanya sekali dan juga boleh didenda maksimum RM1,000 jika sabit kesalahan.

Amernudin membenarkan tertuduh dijamin sebanyak RM2,000 dengan seorang penjamin bagi kedua-dua pertuduhan serta menetapkan 27 Mei ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

No comments:

Post a Comment