Translate

Friday, April 1, 2016

Pengurus Besar anak syarikat TNB didakwa terima rasuah

KUALA LUMPUR – Pengurus Besar (Projek dan Servis) Malaysia Transformer Manufacturing Sdn. Bhd. dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas 14 pertuduhan menerima rasuah sebanyak RM2.021 juta termasuk sebuah kereta BMW 5 Series pada dua tahun lalu.

Dr. Shahanom Uthman, 52, yang kini telah digantung tugas daripada jawatan dalam syarikat milik penuh Tenaga Nasional Berhad (TNB) itu membuat pengakuan tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Hakim Sohaini Alias.

Berdasarkan kesemua pertuduhan, Shahanom didakwa menerima rasuah berupa wang tunai berjumlah keseluruhan RM1.88 juta daripada dua pengurusan kanan Bina Mekar Sdn. Bhd. (Bina Mekar), Ahsan Sabri Pang Abdullah dan Te Boon Chun sebagai upah untuk memberi diskaun kepada timbangan berat tembaga yang belum diproses kepada syarikat berkenaan.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di kawasan tempat letak kereta lima lokasi sekitar bandar raya ini iaitu Starhill Gallery, Jalan Bukit Bintang; Restoran Stadium Negara, Persiaran Lidcol off Jalan Yap Kwan Seng; Restoran ZK Al-Azmi Garden, Bandar Baru Sentul; Bina Mekar, Persiaran 65C off Jalan Pahang Barat dan KL Festival City, Jalan Ibu Kota, Setapak dari 5 Disember 2013 hingga 18 Disember 2014.

Dia didakwa mengikut Seksyen Akta 17(a) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda sekurang-kurangnya lima kali nilai suapan atau RM10,000 mana yang lebih tinggi jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Aida Adhha Abu Bakar menawarkan wang jaminan seba­nyak RM300,000 berdasarkan keseriusan dan jumlah pertuduhan yang banyak namun dibantah peguam bela tertuduh, Fahmi Abd. Moin yang memberitahu anak guam­nya cuma mampu membayar RM30,000 sahaja.

“Tertuduh telah digantung tugas oleh TNB sejak kes tersebut disiasat pada 14 Januari 2015. Selain itu, dua akaun simpanan dan semasa milik tertuduh telah dibekukan manakala geran-geran tanah di Hulu Langat dan kereta-kereta miliknya dan anak-anak telah disita SPRM untuk membantu siasatan,” katanya.

Sohaini membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM250,000 dengan dua penjamin selain pasport perlu menyerahkan pasportnya kepada mahkamah. Tertuduh membayar wang jaminan berkenaan.

Beliau turut menetapkan sebutan semula kes pada 29 April depan.

No comments:

Post a Comment