Translate

Tuesday, April 12, 2016

DNA dua tertuduh pada baju-T

Oleh MOHD. AZLI ADLAN


KUALA LUMPUR – Dua profil asid deoksiribonukleik (DNA) dijumpai pada sehelai baju-T berwarna hitam yang merupakan salah satu bahan bukti dikemukakan dalam kes pembunuhan Timbalan Ketua Bahagian Bi­cara dan Rayuan Jabatan Peguam Negara, Datuk Anthony Kevin Morais sepadan de­ngan sampel darah milik dua daripada tujuh tertuduh.
Mereka ialah tertuduh keenam dan ketujuh iaitu S. Nimalan, 23 dan S. Ravi Chandaran, 45.
Saksi pendakwaan ke­sembilan, Nor Aidora Saedon, 43, yang berkhid­mat sebagai Ahli Kimia di Seksyen Forensik DNA, Bahagian Forensik Jabatan Kimia berkata, satu lagi profil DNA yang ditemui bercampur pada baju T terbabit pula sepadan dengan sampel tulang milik mayat yang ditemui tertanam di dalam tong dram bersimen di USJ1, Subang Jaya, Selangor pada 16 September 2015.
“Dua DNA yang sepadan dengan Nimalan dan Ravi Chandaran ditemui pada bahagian ketiak kanan dan kiri baju-T terbabit manakala DNA yang sepadan de­ngan sampel tulang pula dijumpai di bahagian hadapan pakaian terbabit.
“DNA pada sampel tulang yang dilabel sebagai unknown (tidak diketahui) itu sebelum ini telah dikenal pasti sebagai adik-beradik kandung kepada David Ramesh Morais dan Richard Morais (yang merupakan adik ketiga dan keempat Kevin),” katanya ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharuddin Wan Ladin di Mahkamah Tinggi di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika memberi kete­rangan di hadapan Hakim Datuk Azman Abdullah pada hari ketiga perbi­caraan kes tujuh lelaki termasuk Nimalan dan Ravi Chandaran yang dituduh membunuh Kevin.

Mengikut pertuduhan, Nimalan dan Ravi Chandaran bersama empat tertuduh lain iaitu G. Gunasekaran, 44; R. Diniswaran, 24; A. Thinesh Kumar, 23 dan M. Vishwanath, 23, didakwa membunuh Kevin yang semasa kejadian dalam perjalanan dari Jalan Dutamas di sini menuju ke pejabatnya di Putrajaya antara pukul 7 pagi dan 8 malam pada 4 September 2014.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit ke­salahan.

Seorang lagi tertuduh iaitu Dr. R. Kunaseegaran yang merupakan seorang bekas doktor tentera berpangkat Kolonel pula didakwa bersubahat membunuh mangsa di tempat dan waktu sama. 

Tertuduh pertama itu didakwa melakukan ke­salahan tersebut mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 302 akta sama yang turut memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit ke­salahan.

Nor Aidora yang menggunakan teknik kikisan untuk mendapatkan tiga DNA terbabit berkata, selain menerusi pemakaian baju-T terbabit, kemungkinan yang boleh menjadi punca pencampuran tiga profil gen itu pada pakaian tersebut ialah menerusi sentuhan fizikal, batuk, bersin dan ludah.

No comments:

Post a Comment