Translate

Friday, April 1, 2016

Pegawai KBS dituduh tipu RM38.4j

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA LUMPUR – Setiausaha Bahagian Kewangan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) yang direman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 18 Mac lalu dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas 32 pertuduhan melibatkan tuntutan palsu berjumlah RM38.4 juta sejak empat tahun lalu.
Otman Arsahd, 57, yang menetap di Taman Bukit Impiana, Country Heights, Kajang, Selangor membuat pe­ngakuan tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan terbabit dibacakan di hadapan Hakim Allaudeen Ismail.
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Amir Nasrudddin manakala tertuduh diwakili tiga orang peguam bela iaitu Datuk Iszam Kamail Ismail, Mohd. Farid Abdul Aziz dan Farhan Read.
Dia didakwa mengemukakan 17 dokumen palsu kepada Pengarah Bahagian Kewangan Majlis Sukan Negara (MSN), Abdul Rashid Yaakub iaitu surat pembayaran melalui akaun KBS melibatkan amaun keseluruhan berjumlah RM36.3 juta.
Bayaran tersebut dibuat kepada tiga syarikat iaitu Enconic Corporation Sdn. Bhd., GPO Essence Sdn. Bhd. dan Gapa Jitu Sdn. Bhd. untuk projek kementerian itu yang sebenarnya tidak wujud.
Otman juga menghadapi 15 pertuduhan menyalahgunakan jawatannya sebagai pegawai kanan KBS dengan mengarahkan Ketua Pengarah MSN membuat pembayaran kepada syarikat Dial Ex Sdn. Bhd. untuk program futsal dan sampingan Formula 1 anjuran KBS melibatkan transaksi RM2.16 juta.
Dua anak tertuduh, Arif ­Azuan dan Arif Azmin mempunyai kepentingan dalam Dial Ex.
Perbuatan itu didakwa dilakukan di pejabat MSN, Kompleks Sukan Negara, Bukit Jalil di sini antara 28 Februari 2012 hingga 18 November 2015.
Otman yang didakwa mengikut Seksyen 18(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan Seksyen 23 (1) akta sama berdepan dengan hukuman penjara keseluruhan sehingga 640 tahun atau denda maksimum RM192 juta jika sabit kesalahan.
Ini kerana kedua-dua sek­syen tersebut memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda maksimum lima kali nilai suapan atau RM10,000 mana yang lebih tinggi jika sabit kesalahan bagi setiap pertuduhan.
Bagaimanapun, kebiasaannya pesalah akan menjalani hukuman penjara secara se­rentak.
Amir menawarkan wang jaminan RM1 juta dengan dua penjamin, tetapi ia dibantah Mohd. Farid yang memberitahu anak guamnya cuma mempunyai kemampuan sebanyak RM100,000.
“Semua akaun bank milik tertuduh telah dibekukan dan satu-satunya cara untuk mendapatkan wang jaminan adalah meminta bantuan ahli keluarga dan rakan-rakan,” katanya.
Allaudeen membenarkan Otman dibebaskan dengan wang jaminan RM250,000 bersama geran tanah seluas 1.09 hektar dengan dua penjamin.
Tertuduh juga perlu menye­rahkan pasport antarabangsa kepada mahkamah.
Otman yang memakai baju-T berwarna kelabu dan seluar jean biru membayar wang jaminan itu.
Allaudeen juga menetapkan sebutan semula kes pada 21 April depan.
Kosmo! pada 20 Mac lalu melaporkan Pengarah Bahagian Siasatan SPRM, Datuk Azam Baki mendedahkan seorang Setiausaha Bahagian sebuah kementerian ditahan bersama lapan kontraktor syarikat penganjuran acara selepas disyaki terlibat dalam penyelewengan dana kerajaan bernilai RM107 juta.

No comments:

Post a Comment