Translate

Thursday, April 7, 2016

Kevin hilang selepas bertengkar

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA LUMPUR – Datuk Anthony Kevin Morais yang mayatnya ditemui tertanam di dalam tong dram bersimen dimaklumkan telah bertengkar de­ngan tertuduh pertama, Dr. R. Kunaseegaran, 53, di Kompleks Mahkamah Shah Alam, Selangor, dua hari sebelum Timbalan Ketua Bahagian Bicara dan Rayuan Jabatan Peguam Negara itu dilaporkan hilang pada 4 September 2015.
Saksi pertama pendakwaan iaitu adik Kevin, Datuk Richard Morais memberitahu, informasi berhubung pertengkaran tersebut dimaklumkan oleh polis yang menyiasat kes pembunuhan abang sulungnya itu.
Begitupun, anak bongsu daripada empat beradik tersebut mengakui dia difahamkan pemeriksaan televisyen litar tertutup (CCTV) di Kompleks Mahkamah Shah Alam tidak menemui rakaman pertengkaran yang didakwa berlaku pada 2 September 2015.
“Bagaimanapun, saya memberi kepercayaan penuh kepada penyiasatan Polis Diraja Malaysia (walaupun dimaklumkan tiada bukti CCTV berhubung insiden pertengkaran terbabit ditemui), ” kata Richard ketika menjawab pemeriksaan balas peguam bela, N. Sivanathan yang mewakili Kunaseegaran.
Richard memberi kete­rangan demikian di hadapan Hakim Datuk Azman Abdullah di Mahkamah Tinggi di sini semalam pada hari pertama perbicaraan kes tujuh lelaki termasuk Kunaseegaran yang didakwa membunuh Kevin.
Kunaseegaran me­rupakan seorang bekas doktor tentera berpangkat Kolonel.
Mengikut pertuduhan, Kunaseegaran didakwa bersubahat membunuh Kevin yang semasa kejadian dalam perjalanan dari Jalan Dutamas Raya di sini menuju ke alamat No. 1, Jalan USJ1/6D, Subang Jaya, Selangor antara pukul 7 pagi hingga 8 malam pada 4 September 2015.
Tertuduh pertama itu didakwa me­lakukan kesalahan tersebut mengikut Sek­syen 109 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit ke­salahan.
Enam tertuduh lain iaitu G. Gunasekaran, 44; R. Dinishwaran, 24; A. Thinesh Kumar, 23; M. Vishwanath, 23; S. Nimalan, 23 dan S. Ravi Chandaran, 45, turut didakwa membunuh mangsa di tempat dan waktu sama. 
Selain Kunaseegaran yang diwakili Sivanathan, peguam M. Manoharan mewakili Dinishwaran manakala lima tertuduh lain diwakili peguam V. Rajehgopal.
Terdahulu ketika menjawab soalan pihak pendakwaan yang diketuai Timbalan Ketua Bahagian Pendakwaan, Jabatan Peguam Negara, Datuk Abdul Razak Musa, Richard membe­ritahu, dia membuat laporan di Balai Polis Sentul di sini pada 5 September 2015 selepas dimaklumkan oleh sepupunya yang bernama Priya mengenai kehilangan abangnya itu.
“Sebelum itu, Priya yang tinggal di Johor Bahru, Johor dihubungi oleh seorang rakan abang saya, Darvin, memberitahu mengenai kehilangan Kevin,” katanya.
Richard yang merupakan seorang pengarah urusan sebuah syarikat swasta berkata, mayat Kevin, 55, yang ditemui bersimen di dalam sebuah tong dram berada dalam keadaan mereput ketika pertama kali ditatapnya di Rumah Mayat Hospital Kuala Lumpur pada 16 September 2015.
Tambahnya, identiti mayat itu hanya disahkan sebagai milik abang sulungnya menerusi ujian asid deoksiribonukleik (DNA) selepas empat hari dia memberi sampel darah pada 18 September tahun lalu.


No comments:

Post a Comment