Translate

Monday, August 14, 2023

PRN: Pas persembah cadangan MB kepada Sultan Terengganu

 

  • Oleh MOHD AZLI ADLAN

MARANG – Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang akan menghadap Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin hari ini bagi mempersembahkan cadangan pembentukan kerajaan negeri Terengganu.

Ahli Dewan Undangan Negeri Ru Redang, Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, majlis angkat sumpah Menteri Besar akan dilaksanakan segera setelah menerima perkenan baginda.

Naib Presiden Pas itu berkata, pelantikan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (AMMKN) Terengganu yang baharu pula dijangka diselesaikan dalam tempoh seminggu.

“Kita kini menjadi parti muafakat politik dalam Perikatan Nasional (PN), jadi tentulah ada pertimbangan terhadap portfolio (AMMKN) yang perlu diharmonikan,” katanya di Rusila di sini hari ini.

Ahmad Samsuri menjelaskan kedudukan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam AMMKN juga akan diteliti dalam masa terdekat.

Tambah beliau, perbincangan antara Pas dan Bersatu itu juga akan melibatkan pelantikan Speaker DUN Terengganu yang baharu.

PN mencipta sejarah menyapu bersih semua 32 kerusi DUN Terengganu pada PRN-15 kelmarin.

Kejayaan 27 calon Pas dan lima calon Bersatu itu menjadikan DUN Terengganu pertama kali tanpa pembangkang sejak kemerdekaan.

Dalam pada itu, Mesyuarat Jawatankuasa Harian Pas Pusat mencadangkan Ahmad Samsuri kekal dinamakan sebagai Menteri Besar Terengganu. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment