Translate

Wednesday, August 16, 2023

Kerajaan akan perkenal mekanisme tingkat gaji sektor swasta

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kerajaan sedang mencari mekanisme terbaik bagi merangsang kenaikan kadar gaji dan upah pekerja sektor swasta di negara ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, antara cadangan yang sedang difikirkan secara serius ialah sebahagian kenaikan gaji sektor swasta itu ditampung oleh kerajaan.

“Kita ada kaedah mekanisme untuk memastikan dengan apa cara gaji pekerja swasta ditingkatkan.

” Kita hendak paksa (majikan sektor swasta) tidak boleh, kerajaan hendak cari jalan untuk tampung bayaran langsung kepada sektor swasta. Tidak banyak negara yang buat begini,” katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian pada perjumpaan bersama Usahawan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun).

Anwar berkata, penelitian kaedah pelaksanaan inisiatif meningkatkan kadar upah pekerja swasta itu sedang berjalan sebelum dibentangkan tidak lama lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau memberi jaminan limpahan pelaburan besar yang memasuki negara sejak kebelakangan ini akan turut dinikmati pengusaha kecil dan sederhana (PKS) tempatan.

“Kita akan memastikan pelaburan besar ini turut turun ke bawah agar pengusaha
kecil dan sederhana boleh menerima manfaat.

“Negara tidak boleh berbangga dengan pelaburan besar tetapi bergantung dengan usahawan kecil. Ini yang kita tekankan,” katanya. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment