Translate

Sunday, August 20, 2023

Kerajaan Terengganu beradaptasi suburkan amalan semak imbang tanpa pembangkang

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kerajaan negeri Terengganu akan beradaptasi dengan senario ketiadaan wakil pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-15 berikutan keputusan Pilihan Raya Negeri (PRN), Sabtu lalu.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, adaptasi itu penting bagi memastikan amalan semak dan imbang
terus subur dalam kerajaan pimpinannya.

Beliau berkata, antara cadangan yang akan dipertimbangkan ialah melantik Ahli Dewan Undangan (ADUN) Lantikan bagi mewakili suara kelompok tertentu yang masih tiada dalam DUN Terengganu.

“Kita tidak boleh salahkan rakyat (yang memilih dalam PRN), kerajaan negeri (Terengganu) akan lakukan adaptasi untuk memastikan semak dan imbang terus berlaku.

“Ini mungkin perkara baharu sekarang tetapi dahulu ada kerajaan negeri di negara ini, 20 tahun tiada pembangkang namun pentadbiran masih berjalan dengan baik,” katanya di sini hari ini.

Terdahulu beliau ditemui selepas mengangkat sumpah jawatan sebagai Menteri Besar di hadapan Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin.

Ahmad Samsuri berkata, wakil rakyat kerajaan yang tidak menganggotai Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri juga akan digalakkan untuk melakukan kritikan di dalam persidangan DUN demi kebaikan pentadbiran.

Jelas itu, dalam amalam demoraksi moden kini, kerajaan negeri pimpinannya terbuka menerima sebarang kritikan dan teguran walaupun oleh wakil rakyat parti sendiri. – KOSMO! ONLINE.

No comments:

Post a Comment