Translate

Saturday, April 29, 2023

Pembayar zakat harta Maidam dilindungi skim al-Hanan

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Pembayar zakat harta meliputi dua kategori iaitu perniagaan dan pendapatan di Terengganu secara automatik dilindungi oleh skim khairat kematian, al-Hanan.

Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), Datuk Shaikh Harun Shaikh Ismail berkata, skim al-Hanan bertujuan menggalakkan lebih ramai umat Islam negeri ini menunaikan zakat harta dan
menjaga kebajikan waris selepas kematian pembayar zakat.

“Harapan kita agar ganjaran pahala dijanjikan daripada ibadah berwakaf terbabit berterusan diterima pembayar zakat berkenaan biarpun sudah meninggal dunia,” katanya pada majlis Menyantuni Asnaf Maidam, di sini, malam tadi.

Shaikh Harun berkata, skim al-Hanan terbahagi kepada dua kategori iaitu pampasan wang tunai RM3,000 kepada waris bagi zakat pendapatan dan perniagaan melebihi RM1,000.

“Selain itu, masing-masing RM1,000 juga akan dimasukkan ke dalam Tabung Wakaf Tunai Am dan Wakaf Tunai Perkuburan Am atas nama si mati (pembayar zakat).

“Bagi zakat kurang daripada RM1,000 pula, pampasan tunai RM2,000 layak dituntut waris manakala masing-masing RM500 dimasukkan ke dua-dua tabung wakaf tunai berkenaan atas nama si mati,” katanya. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment