Translate

Thursday, April 27, 2023

Budaya berwakaf subur sejak PKP

 

  • Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Budaya berwakaf semakin subur dalam kalangan umat Islam di negara ini dengan peningkatan 52 peratus sejak tiga tahun lalu bermula pada tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Wakaf Malaysia (YWM), Abdul Halim Mat Yusop berkata, sepanjang tempoh itu, pihaknya dan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) telah berjaya mengutip RM262 juta dana wakaf tunai.

Beliau berkata, bilangan pewakaf telah meningkat mendadak sejak penularan Covid-19 melibatkan 25,601 pewakaf di seluruh negara.

“Kesedaran untuk berwakaf itu telah meningkat mungkin keinsafan daripada musibah (Covid-19) berkenaan dan mula merasai impak daripada amalan tersebut kepada masyarakat.

“Ini disebabkan sepanjang tempoh PKP tersebut, YWM kerap turun padang menyumbang membantu barisan hadapan untuk melengkapkan peralatan kritikal di hospital,” katanya ketika ditemui pada majlis Apresiasi Pewakaf di sini malam tadi.

Seramai 120 pewakaf berdaftar di seluruh Terengganu diraikan YWM dan Maidam menerusi Yang Dipertuanya, Datuk Shaikh Harun Shaikh Ismail.

Abdul Halim berkata, antara pusat perubatan yang menerima sumbangan itu hasil kutipan wakaf tunai ialah Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang; Hospital Sungai Buloh, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan dan Hospital Kajang.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, YWM sedang melancarkan kempen Wakaf RM1 Sehari bagi memudahkan dan meningkatkan lagi kesedaran umat Islam negara ini untuk berwakaf. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment