Translate

Friday, April 28, 2023

Dua beradik kerugian RM658,000 ditipu sindiket penipuan

 

  • Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Dua beradik perempuan berputih mata selepas mengalami kerugian RM658,000 apabila terperdaya dengan sindiket penipuan pada akhir bulan lalu.

Kedua-dua wanita yang merupakan guru dan pesara swasta berusia 56 dan 62 tahun berkenaan telah menerima panggilan telefon daripada suspek pada 28 Februari lalu.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Abdul Rahim Md. Din berkata, sewaktu dihubungi, suspek telah mengenalkan diri kononnya wakil syarikat insurans dan pegawai polis.

“Suspek mendakwa kononnya maklumat peribadi mereka tela digunakan untuk tujuan jenayah dadah dan penggubahan wang haram.

“Kedua-dua mangsa kemudiannya diarahkan untuk membuka akaun bank baharu sebelum memindahkan wang simpanan mereka kononnya bagi menyelesaikan kes mereka,” katanya di sini hari ini.

Abdul Rahim berkata, adik-beradik tersebut juga telah diarahkan tidak menggunakan akaun bank baharu terbabit.

Tambah beliau, mereka hanya menyedari tertipu apabila membaca berita tentang penipuan telefon di akhbar sebelum menyemak kembali akaun bank berkenaan baru-baru ini.

“Semakan mendapati wang simpanan mereka masing-masing telah berkurangan RM500,000 dan RM158,000 sebelum membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Terengganu pada semalam. Kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan,” katanya. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment