Translate

Thursday, March 31, 2016

Setiausaha Bahagian Kewangan KBS hadapi 32 pertuduhan rasuah

KUALA LUMPUR - Setiausaha Bahagian Kewangan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 32 pertuduhan mengemukakan dokumen palsu dan menyalah guna kuasa jawatan serta kedudukan melibatkan kerugian RM38.4 juta pada empat tahun lalu.
Otman Arsahd, 57, membuat pengakuan tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Allaudeen Ismail.
Dia didakwa atas 17 pertuduhan mengemukakan dokumen palsu berhubung surat pembayaran projek KBS yang tidak wujud melibatkan transaksi RM36.3 juta.
Tertuduh juga didakwa atas 15 pertuduhan menyalah guna kuasa jawatan dan kedudukannya untuk mengarahkan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) untuk membuat pembayaran kepada syarikat milik anak-anaknya berhubung projek kementerian itu melibatkan transaksi RM2.16 juta.
Perbuatan itu didakwa dilakukan di MSN, Kompleks Sukan Bukit Jalil di sini antara  28 Februari 2012 hingga 18 November 2015.
Bagi setiap pertuduhan mengikut Seksyen 18 (a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan Seksyen 23 (1) akta sama, Othman menghadapi hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda maksimum lima kali nilai suapan atau RM10,000 mana yang lebih tinggi jika sabit kesalahan. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment