Translate

Wednesday, March 30, 2016

Pengurus Besar GLC didakwa terima rasuah RM2 juta

KUALA LUMPUR - Pengurus Besar (Projek dan Servis) Malaysia Transformer Manufacturing Sdn. Bhd. dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 14 pertuduhan menerima rasuah sebanyak RM2.021 juta pada dua tahun lalu.
Shahanom Uthman yang kini digantung tugas daripada jawatan dalam anak syarikat Tenaga Nasional Berhad itu membuat pengakuan tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Sohaini Alias.
Berdasarkan kesemua pertuduhan, Shahanom didakwa menerima rasuah berupa wang tunai berjumlah keseluruhan RM1.881 juta dan sebuah kereta BMW bernilai RM140,000 daripada Ahsan Sabri Pang Abdullah dan Tee Boon Chin.
Suapan itu didakwa sebagai upah sebagai dorongan untuk memberi diskaun kepada timbangan berat tembaga yang belum diproses kepada kedua-dua ahli peniagaan berkenaan.
Perbuatan itu didakwa itu dilakukan di sekitar bandar raya ini dari 5 Disember 2013 hingga 18 Disember 2014.
Dia didakwa mengikut Seksyen Akta 17(a) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda sekurang-kurangnya lima kali nilai suapan atau RM10,000 mana yang lebih tinggi jika sabit kesalahan. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment