Translate

Monday, March 14, 2016

Ustaz Kasanova kena penjara lima bulan lagi dan denda RM4,000

KUALA LUMPUR - Seorang jurujual air kesihatan yang mendapat jolokan sebagai Ustaz Kasanova dijatuhi hukuman penjara lima bulan dan denda RM4,000 oleh Mahkamah Rendah Syariah di sini hari ini atas lima kesalahan iaitu tiga pertuduhan berpoligami tanpa kebenaran dan dua pertuduhan bernikah tanpa kebenaran antara tahun 2010 dan 2012.

Hakim Syarie Mohd. Shaifullah Hamzah turut memerintahkan hukuman pemenjaraan itu dilaksanakan selepas Mohd. Razis Ismail, 34, selesai menjalani penjara selama setahun bagi kesalahan melakukan persetubuhan luar nikah yang dijatuhkan terhadap tertuduh pada 7 Mac lalu.

Berdasarkan pertuduhan, Mohd. Razis didakwa berpoligami tanpa kebenaran mahkamah dengan tiga wanita berlainan menggunakan status masih bujang mengikut Seksyen 133 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984.

Bagi dua lagi pertuduhan pula, dia didakwa melakukan akad nikah tanpa kebenaran berkahwin daripada pendaftar nikah seperti dikehendaki oleh Seksyen 16(2) akta sama dengan dua wanita berbeza di Golok, Thailand dan Flat Hang Tuah, Jalan Loke Yew di sini masing-masing pada 26 Mei 2012 dan 4 Oktober 2010. - K! Online

No comments:

Post a Comment