Translate

Wednesday, March 30, 2016

Penangguhan mutaah RM30 juta dibenar

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Abdul Taib, 53, yang merupakan ahli perniagaan dan anak kedua Yang Dipertua Negeri Sarawak untuk menangguhkan perintah pembayaraan mutaah RM30 juta kepada bekas isterinya, Shahnaz Majid, 53.
Hakim Syarie Muhamad Abdul Karim Wahab membuat keputusan itu selepas berpuas hati dengan alasan dikemukakan pemohon iaitu jumlah pampasan mutaah yang diperintahkan terlalu tinggi dan perlu dibayar dalam masa singkat sehingga menyebabkan pinjaman terpaksa dibuat.
"Mahkamah meluluskan penangguhan sementara perintah bayaran mutaah sehingga keputusan dibuat Mahkamah Rayuan Syariah," katanya ketika membacakan penghakimannya.
Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada 10 Mac lalu telah memerintahkan Mahmud Abu Bekir membayar RM30 juta sebagai pemberian mutaah terhadap Shahnaz ekoran kesedihan serta keaiban yang dialami wanita itu akibat perceraian yang telah disahkan di Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada 10 Mac 2011.
Difahamkan perintah pemberian mutaah RM30 juta itu merupakan yang tertinggi pernah dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah di negara ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment